اطلاعیه مهم: با سلام کاربر گرامی... اگر با یوزر و پسورد هنگام ورود به تاپیک یا صفحاتی که با ادرس tk. شروع می شود، با خطا رو به رو شدین... در نوار ادرس مرورگرتون کلمه tk. را حذف کنید و به جاش com. بزارید و اینتر بزنید و مجدد برای ورود اقدام کنید... با تشکر مدیر کل انجمن
آئین های چهارشنبه سوری
برترین مطلب این هفته ی سایت

بزودی

بزودی

نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2
Like Tree7Likes
  • 4 Post By MR-엠
  • 3 Post By Roja

موضوع: آئین های چهارشنبه سوری

  1. MR-엠 آواتار ها
    MR-엠
    معاون کل انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    معاون کل انجمن
    Jan 2014
    1,398
    35,081
    100
    35,081 امتیاز ، سطح 100
    0% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 0
    0% فعالیت
    سه دوستایجاد کننده آلبوم تصاویربیشترین فعالیتبرچسب زن کلاس اولاولین گروه شما
    پایان دهنده گفتگو
    2,059
    تشکر شده 3,381 بار در 1,232 ارسال
    Ghamgin

    آئین های چهارشنبه سوری

    [برای مشاهده لینک ثبت نام کنید. ][برای مشاهده لینک ثبت نام کنید. ]چهارشنبه‌سوری نام جشنی باستانی و برگرفته از آیین زرتشتی است که ایرانیان از ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد تا کنون در آخرین شب چهارشنبه(سه شنبه شب) هر سال، آن را با روشن کردن آتش و پریدن از روی آن، برگزار می‌کنند.
    جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است...

    آیین چهار شنبه سوری
    واژه چهارشنبه سوری از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته‌است و سوری که به معنی سرخ است تشکیل شده‌است.
    آتش بزرگی تا صبح زود وبرآمدن خورشید روشن نگه داشته می‏شود.
    که این آتش معمولا در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می‏کنند و از آن می‏پرند آغاز می‏شود و در زمان پریدن می‏خوانند:
    «زردی من از تو، سرخی تو از من».
    در واقع این جمله نشانگر یک تطهیر و پاکسازی مذهبی است که وازه سوری به معنی سرخ به آن اشاره دارد .
    به بیان دیگر شما خواهان آنید که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی٬ بیماری و مشکلات شما را ازتان بگیرد و بجای آن سرخی ٬ گرمی و نیرو به شما بدهد.
    این جشنی نیست که وابسته به دین افراد باشد و در میان پارسیان یهودی و مسلمان‏ ٬ارمنی‏ها، ترک‏ها، کردها و زرتشتی‏ها رواج دارد.
    در حقیقت این جشن و نقش بارز آتش در آن به علت احترام گذاشتن به دین زرتشتی است.
    در شاهنامه فردوسی اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان دهنده کهن بودن این جشن است.
    مراسم سنتی مربوط به این جشن ملی، از دیرباز در فرهنگ سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده‌است.
    امروزه در شهرهای سراسر جهان که جمعیت ایرانیان در آنها زیاد است، آتش‌بازی و انفجار ترقه‌ها و فشفشه‌ها نیز متداول است.
    در سال‌های اخیر، رسانه‌های ایران توجه بیشتری به خطرات احتمالی ناشی از این مواد نشان می‌دهند.

    پیشینه

    یکی از جشن‌های آتش که در ایران باستان برای پیش درآمد یا پیش‌باز نوروز برگزار می‌شده و آمیزه‌ای از چند آیین گوناگون است، جشن سوری بوده‌است.
    سوری به یک چم (معنی) سرخی است و اشاره به سرخی گل است که در این روز می‌افروخته‌اند.
    در تاریخ بخارا آمده‌است:
    "چون امیر سدید منصوربن نوح به ملک نشست، هنوز سال تمام نشده بود که در شب سوری چنان که عادت قدیم است آتشی عظیم افروختند."
    این آتش را در شب سوری که هم‌زمان با روزهای «بهیژک» یا «پنچهٔ دزدیده» بود برای گریزاندن سرما و فراخوانی گرما، آن هم بیشتر بر روی بامها می‌افروختند که هم شگون داشته و هم به باور نیاکانمان، تنورهٔ آتش و دود بر بامها، فروهر درگذشتگان را به خانه‌های خود رهنمون می‌کرده‌است.
    به دیگر سخن این آتش‌افروزی بر بام خانه‌ها، آخرین گام از آیین‌های گاهنبار پنجه یا ده روز پایان سال است.
    این ده روز را ده روز فروردیان یا فروردیگان می‌گویند که دربرگیرندهٔ پنج ه کوچک (پنج روز نخست-اشتاد روز تا اناران- از ماه اسفند در گاهشماری زرتشتی، برابر با بیست و پنجم اسفند ماه بنا به گاهشمار رسمی کشور) و پنجه بزرگ (پنجهٔ دزدیه، پنج روز پایان سال) می‌باشد.

    چند روز پیش از نوروز مردمانی به نام آتش‌افروزان که پیام‌آور این جشن اهورایی بودند به شهرها و روستاها می‌رفتند تا مردم را برای این آیین آماده کنند.
    آتش‌افروزان، زنان و مردانی هنرمند بودند که با برگزاری نمایشهای خیابانی، دست‌افشانی‌ها، سرودها و آوازهای شورانگیز به سرگرم کردن و خشنود ساختن مردمان می‌پرداختند؛
    آنها از هفت روز پیش از نوروز تا دو هفته پس از نوروز با پدید آمدن تاریکی شامگاه، در تمامی جایهای شهر و ده آتش می‌افروختند و آن را تا برآمدن خورشید روشن نگاه می‌داشتند.
    این آتش، نماد و نشانهٔ نیروی مهر و نور و دوستی بود.
    هدف آتش‌افروزان برگرداندن نیروی فزاینده و نیک به مردمان برای چیره شدن بر غم و افسردگی بود.
    همین هدف مهمترین دلیل برپایی جشن سده در میانه زمستان هم هست.

    آیین آتش‌افروزی پیش از نوروز به گونه‌های دیگر در نزد مردمان دیگر کشورها نیز پدیدار می‌شود!
    آریاییان قفقاز هنوز در این شب هفت توده آتش می‌افروزند و از روی آن می‌جهند.
    بنا به آیینی کهن در سوئد، شبی را که «والبوری» خوانده می‌شود به عنوان آغاز بهار می‌شمارند و در آن آتشی بزرگ افروخته و پیرامون آن به جشن و شادی می‌پردازند.
    همچنین نمونه دوردستی از آتش‌افروزی نوروزی را در نزد مردم روستاهای جنوب کشور رومانی گزارش کرده‌اند.

    آیین آتش‌افروزی تا روزگار ما بر جای مانده و نام «چهارشنبه سوری» بر خود گرفته‌است.
    در ایران باستان بخش‌بندی هفته به گونه امروزی (شنبه تا پنجشنبه و جمعه) نبوده و در گاه شماری ایرانیان هر یک از ۳۰ روز ماه نامی ویژه داشته‌است (امرداد، دی بآذر، آذر،…، سروش، رشن، فرودین، ورهرام،...، شهریور، سپندارمزد، خورداد و..).
    «هفته» ریشه در ادیان سامی دارد، که باور داشتند خداوند، جهان را در ۶ روز آفرید و روز هفتم به استراحت پرداخت و آفرینش پایان یافت؛
    و از همین رو روز هفتم را به زبان یهودی شنبد یا شنبه نامیده‌اند که به معنی فراغت و آسایش است.
    بخش‌بندی روزها به هفته از یهود به عرب و از اعراب به ایرانیان رسیده‌است.
    اعراب دربارهٔ هر یک از روزهای هفته باورهایی داشته‌اند؛
    برای نمونه اینکه چهارشنبهٔ هر هفته روز شومی است.

    منوچهری دامغانی هم اینگونه به این باور اشاره می‌کند:
    چهارشنبه که روز بلاست باده بخور
    به ساتکین می‌خور تا به عافیت گذرد

    [برای مشاهده لینک ثبت نام کنید. ]
    جشن مبارزه با تاریکی

    جشن «سور» از گذشته بسیار دور در ایران زمین مرسوم بوده‌است که جشنی ملی و مردمی است و «چهارشنبه سوری» نام گرفته‌است که طلایه‌دار نوروز است.
    در ایران باستان در پایان هر ماه جشن و پای‌کوبی با نام سور مرسوم بوده‌است و از سوی دیگر چهارشنبه نزد اعراب «یوم الارباع» خوانده می‌شد و از روزهای شوم و نحس بشمار می‌رفت و بر این باور بودند که روزهای نحس و شوم را باید با عیش و شادمانی گذراند تا شیاطین و اجنه فرصت رخنه در وجود آدمیان را نیابند.
    بدین ترتیب ایرانیان آخرین جشن آتش خود را به آخرین چهارشنبه سال انداختند و در آن به شادمانی و پایکوبی پرداختند تا هم جشن ملی خود را حفظ کنند و هم بهانه بدست دیگران ندهند و بدین ترتیب چشن سوری از حادثه روزگار مصون ماند و برای ایرانیان تا به امروز باقی ماند.

    مختار ثقفی برای خونخواهی از عاملین واقعه کربلا، در شهر کوفه که بیشتر آنان عرب بوده‌اند از این فرصت سود برد و در زمان همین جشن که مصادف با چهارشنبه بود بسیاری از آنان را قصاص کرد.

    منتقدان چهارشنبه سوری


    زرتشتیان
    جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است.
    کوروش نیکنام، موبد زرتشتی و پژوهشگر در این باره می‌گوید:
    "ما زرتشتیان در کوچه‌ها آتش روشن نمی‌کنیم و پریدن از روی آتش را زشت می دانیم."

    اسلام
    نویسندگان و نظریّه‌پردازان اسلامگرا جشن‌های چهارشنبه‌سوری را آیینی ناپسند و مذموم می‌دانستند.
    سید علی خامنه‌ای رهبری ایران نیز بارها این مراسم را نکوهش کرده‌ست.
    او در سخنرانی نوروزی خود در حرم رضوی به سال ۱۳۷۸ ضمن تقدیر و ستایش مراسم عید نوروز، چهارشنبه‌سوری را نکوهش کرد.
    وی قرینه‌ای برای اثبات مدعای خود آورد و گفت که دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه [در آن سال] برای سال تحویل چیز زیادی نگفتند ولی برای چهارشنبه‌سوری همه صحبت کردند و این درست نقطهٔ مقابل اسلام است.
    وی در دیدار خود با جمعی از کارگردانان در سال ۱۳۸۵ از ایشان خواست که ارزش‌های ملی و دینی را تقویت کنند و افزود:
    «وقتی ارزش ملی می‌گوییم ذهن نباید فورا ذهن به سمت چهارشنبه‌سوری برود.
    ارزش ملی یعنی احساس استقلال یک ملت، استقلال فرهنگی»
    در اسفندماه سال ۱۳۸۸ در پاسخ به سوالی دربارهٔ مراسم چهارشنبه‌سوری این مراسم را «مستلزم ضرر و فساد» دانست و خواستار اجتناب ازآن شد.

    مرتضی مطهری آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری را از آن احمق‌ها می‌دانست.
    آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مرجعان تقلید نیز آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری را حرام دانست و گفت:
    «چهارشنبه سوری یک سنت خرافی است، نباید سنت خرافی را احیا کنیم و از همه اینها گذشته اسراف در مال است و نباید اسراف در مال کرد.»

    احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز گفته‌است که
    «چهارشنبه‌سوری در شأن ملت ایران نیست»
    و نیز «دشمنان می‌خواهند با پر اهمیت جلوه دادن نمادهای ملی نسبت به جلوه‌های دینی، دین را در جامعه کم‌رنگ کنند، آن‌ها با بزرگ کردن چهارشنبه‌سوری، نوروز و نظایر این‌ها می‌خواهند به این هدف نایل شوند».


    برخی آیین‌های سوری


    سال نو - کوزهٔ نو
    ایرانیان در شب چهارشنبه سوری کوزه‌های سفالی کهنه را بالای بام خانه برده، به‌زیر افکنده و آن‌ها را می‌شکستند و کوزهٔ نویی را جایگزین می‌ساختند.
    که این رسم اکنون نیز در برخی از مناطق ایران معمول است و بر این باورند که در طول سال بلاها و قضاهای بد در کوزه متراکم می‌گردد که با شکستن کوزه، آن بلاها دور خواهد شد.


    آجیل مشگل‌گشای، چهارشنبه سوری

    در گذشته پس ار پایان آتش‌افروزی، اهل خانه و خویشاوندان گرد هم می‌آمدند و آخرین دانه‌های نباتی مانند:
    تخم هندوانه، تخم کدو، پسته، فندق، بادام، نخود، تخم خربزه، گندم و شاهدانه را که از ذخیره زمستان باقی مانده بود، روی آتش مقدس بو داده و با نمک تبرک می‌کردند و می‌خوردند.
    آنان بر این باور بودند که هر کس از این معجون بخورد، نسبت به افراد دیگر مهربان‌تر می‌گردد و کینه و رشک از وی دور می‌گردد.
    امروزه اصطلاح نمک‌گیرشدن و نان و نمک کسی را خوردن و در حق وی خیانت نورزیدن، از همین باور سرچشمه گرفته‌است.

    حلوا مالی
    در آیین مردم زاهدان و سمنان و برخی از شهرستان‌های قزوین به سر و صورت خود حلوای داغ می‌مالند.

    فال‌گوشی و گره‌گشایی

    یکی از رسم‌های چهارشنبه‌سوری است که در آن دختران جوان نیت می‌کنند، پشت دیواری می‌ایستند و به سخن رهگذران گوش فرامی‌دهند و سپس با تفسیر این سخنان پاسخ نیت خود را می‌گیرند.

    قاشق‌زنی
    در این رسم دختران و پسران جوان، چادری بر سر و روی خود می‌کشند تا شناخته نشوند و به در خانهٔ دوستان و همسایگان خود می‌روند.
    صاحبخانه از صدای قاشق‌هایی که به کاسه‌ها می‌خورد به در خانه آمده و به کاسه‌های آنان آجیل چهارشنبه‌سوری، شیرینی، شکلات، نقل و پول می‌ریزد.
    دختران نیز امیدوارند زودتر به خانه بخت بروند.


    شال انداختن

    شال‌اندازی از دیگر مراسم شب سوری است که تاکنون اعتبار خود را در شهرها و روستاهای همدان و زنجان حفظ کرده‌است.
    پس از خاموشی آتش و کوزه‌شکستن و فالگوشی و گره‌گشایی و قاشق‌زنی جوانان نوبت به شال‌اندازی می‌رسد.
    جوانان چندین دستمال حریر و ابریشمی را به یکدیگر گره زده، از آن طنابی رنگین به بلندی سه متر می‌ساختند.
    آنگاه از راه پلکان خانه‌ها یا از روی دیوار، آنرا از روزنه دودکش وارد منزل می‌کنند و یک سر آن را خود در بالای بام در دست می‌گرفتند، آنگاه با چند سرفه بلند صاحبخانه را متوجه ورودشان می‌سازند. صاحبخانه که منتظر آویختن چنین شال‌هایی هستند، به محض مشاهده طناب رنگین، آنچه قبلاً آماده کرده، در گوشه شال می‌ریزند و گره‌ای بر آن زده، با یک تکان ملایم، صاحب شال را آگاه می‌سازند که هدیه سوری آماده‌است.
    آنگاه شال‌انداز شال را بالا می‌کشد.
    آنچه در شال است هم هدیه چهارشنبه سوری است و هم فال.
    اگر هدیه نان باشد آن نشانه نعمت است، اگر شیرینی نشانه شیرین کامی و شادمانی، انار نشانه کسرت اولاد در آینده و گردو نشان طول عمر، بادام و فندق نشانه استقامت و بردباری در برابر دشواری‌ها، کشمش نشانه پرآبی و پربارانی سال نو و اگر سکه نقره باشد نشانه سپیدبختی است.


    حاجت خواهی از توپ مروارید

    توپ مروارید، یک توپ نظامی بزرگی واقع در میدان ارگ تهران قدیم، روبروی نقاره‌خانه قدیم. وجه تسمیه این توپ معلوم نیست اما برخی (کتیرائی، ۱۳۷۸) علت نامگذاری را چند رشته مروارید ذکر کرده‌اند که به دهانه توپ آویزان بوده‌است.
    نوشته حک شده روی توپ نام سازنده آنرا اسماعیل اصفهانی و سال ساخت آنرا ۱۲۳۳ (به امرفتحعلی شاه قاجار (حکومت: ۱۲۱۲-۱۲۵۰)) ذکر کرده‌است.
    این توپ هم اکنون در مدخل ساختمان شماره هفت وزارت امور خارجه قرار دارد.

    این توپ در فرهنگ عامه حائز اهمیت بوده‌است به نحوی که در دوران قاجار خرافات بسیاری پیرامون آن شکل گرفت و مردم برای گرفتن حاجتهای خود به آن توسل می‌جستند.
    رواج خرافاتی از این قبیل، باعث شده بود عده‌ای از زنان و دختران، به نیت حاجت روایی و بخت گشایی به دورش جمع شوند و به آن دخیل ببندند، بخصوص در شبهای بیست وهفتم ماه رمضان و شبهای قدر. درشب چهارشنبه سوری نیز زنان و دختران پول و شیرینی و کله قند به نگهبانان توپ می‌دادند تا در اجرای مراسمشان آزاد باشند.
    صادق هدایت کتاب توپ مروارید را در انتقاد از خرافات رایج میان مردم در باره این توپ با توجه به اوضاع سیاسی و اجتماعی آن دوره نوشت.

    [برای مشاهده لینک ثبت نام کنید. ]
    چهارشنبه سوری در شهرهای گوناگون


    شیراز
    افروختن آتش در معابر و خانه‌ها، فالگوشی، اسپند دود کردن، نمک گرد سر گرداندن.
    در موقع اسفند دودکردن و نمک گردانیدن، وردهای مخصوصی وجود دارد که زنان می‌خوانند.
    در گذشته قلمرو چهارشنبه سوری در شیراز صحن بقعه شاه چراغ بوده و در آنجا نیز توپ کهنه‌ای است که مانند توپ مروارید تهران زنان از آن حاجت می‌خواهند.
    زنان در گذشته در حمامی که آب آن از رودخانه سعدیه می‌آمد در این روز استحمام می کرده‌اند.(به جهت رفع بلاها و گشوده شدن بخت دختران)


    شهرهای کردستان

    در شهرهای کردنشین ایران، رسوم و مراسم آخرین چهارشنبه سال و نوروز بدین ترتیب است که ابتدا برفراز کوه ها؛ بالاترین نقطه کوه آتش روشن می‌کنند و همچنین در مکانی مناسب آتش بزرگی افروخته به دورآن به رقص محلی و پایکوبی می‌پردازند،(مانند نوعی سپاسگزاری و نیایش) کُردها از دیرباز آتش را گرامی و مقدس می‌پنداشتند و در ادبیات کُردی بسیار از آتش و مراسم نوروز کُردها یادشده است.

    اصفهان
    افروختن آتش در معابر، کوزه‌شکستن، فالگوشی، گره‌گشایی و غیره کاملاً متداول است و تمام آن آدابی که در تهران معمول است در اصفهان نیز رواج دارد.
    شکوه شب چهارشنبه‌سوری در اصفهان از تمام شهرهای ایران بیشتر است.


    تبریز
    آتش‌بازی و گره‌گشایی از قدیم معمول بوده‌است.
    آتش‌افروختن در این اواخر متداول شده‌است.
    در گذشته به جای آتش‌افروختن و پریدن از روی آن صبح روز چهارشنبه کودکان و جوانان از روی آب روان پریده و جمله «آتیل ماتیل چرشنبه بختیم آچیل چرشنبه» را می‌گفتند.
    آجیل و میوه خشک خوردن از ضروریات است و ترک نمی‌شود اگر دوست یا مهمان و تازه‌واردی داشته باشند باید حتماً شب چهارشنبه‌سوری خوانچه‌ای از آجیل خام و میوه خشک برای او بفرستند.
    در تبریز آب‌پاشی از بام خانه‌ها بر سر عابرین نیز رایج است که از آداب دوران ساسانیان بوده و هنوز در میان ارمنیان و زردشتیان ایران معمول است که در یکی از جشن‌های خود بر یکدیگر آب می‌ریزند.


    اهواز
    در اهواز نیز مانند بیشتر نقاط ایران در آخرین سه‌شنبه شب سال برگزار می‌شود.
    این مراسم معمولا با حوادثی نظیر آتش‌سوزی و آسیب‌دیدگی‌های جسمی نیز همراه است.
    این مراسم بیش‌تر در زیتون کارمندی و کارگری، کیانپارس, شهرک نفت و طالقانی، شرکت‌کنندگان بیشتری دارد و بهمین خاطر معمولا در مسیرهای منتهی به این نواحی محدودیت‌های ترافیکی چند ساعته درنظر گرفته می‌شود.
    از دیگر آئین‌های چهارشنبه سوری که در اهواز اجرا می‌شود مراسم قاشق‌زنی می‌باشد که بیشتر کودکان به آن می‌پردازند.


    آیین ها و جشنها و مراسم ایران و جهان - ویکی پدیا

    منبع:wikipedia.org



    پ.ن
    امیدوارم امسال شاهد حوادث دلخراش نباشیم

    ویرایش توسط MR-엠 : 03-12-2014 در ساعت 05:19 PM
    mh2012, Mary, mahdie and 1 others like this.
    نــــــــــــــــپُرسْ اَز نَبْــــــــــــوٌدَنَـمْ



    ایــــــــــْـنْ رِوزْهٰا


    خــــــــــُـودَم


    هـــــــمْ بِـه طــــــَ ــــــرْزِ عَـجِــــــــــیبْی


    مــــــــــــزاحِـم


    ِخُــــــــــوْدَمْ

    هًــــــــــــــــسْتَم


    3 کاربر مقابل از MR-엠 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند. mahdie,mh2012,Roja
    #1 ارسال شده در تاريخ 03-12-2014 در ساعت 04:48 PM

  2. Roja آواتار ها
    Roja
    مدیر بازنشسته
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    مدیر بازنشسته
    Feb 2014
    470
    30,125
    100
    30,125 امتیاز ، سطح 100
    0% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 0
    0% فعالیت
    بیشترین فعالیتبرچسب زن کلاس اول1 سال ثبت نام شده25000 امتیاز
    بهترین برچسب زن
    1,812
    تشکر شده 1,441 بار در 470 ارسال
    Khoonsard




    [برای مشاهده لینک ثبت نام کنید. ]




    [برای مشاهده لینک ثبت نام کنید. ]



    [برای مشاهده لینک ثبت نام کنید. ]

    ویرایش توسط Roja : 03-17-2015 در ساعت 11:14 AM
    mh2012, MR-엠 and mahdie like this.
    3 کاربر مقابل از Roja عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند. mahdie,mh2012,MR-엠
    #2 ارسال شده در تاريخ 03-17-2015 در ساعت 10:32 AM

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

html، قند، قدیم، قرار، مقابل، ملک، من، من»، مناسب، مناطق، منبع، منتظر، منزل، مهمترین، مواد، می‌کنند، می‌کند، می‌کشد، می‌خواهند، می‌روند، می‌شود، میلاد، میوه، میدان، مانند، ماه، متداول، محلی، مروارید، مربوط، مرتضی، مردم، مشکلات، مشاهده، معمولا، معنی، معجون، نقش، نمونه، نمک، نماد، نمادهای، چند، چندین، چهارشنبه، چون، نویسندگان، نوح، نوروز، نوروزی، نوعی، نیک، چیز، نیست، نگاه، نام، ناشی، نباید، نخست، نشده، نظیر، هفتم، همه، همراه، هندوانه،، هنرمند، های، هدیه، هدایت، هر، ولی، ویژه، وارد، وجود، یکی، یکدیگر، یعنی، کم‌رنگ، کنون، که، کهنه، کوچک، کودکان، کتاب، کردن، کردن،، کردند، کسی، کشور، گفت، گل، گندم، گوشه، گام، گذاشتن، گذشته، گردو، گزارش، پلکان، پنجم، پول، پیرامون، پیش، پایان، پاسخ، پس، پسران، پشت، word، آفرید، آماده، آن، آن‌ها، آنچه، آنها، آنان، آنرا، آورد، آینده، آئین، آتش، آخرین، آزاد، آغاز، افراد، امام، امروزی، امسال، اهواز، این، اینکه، اینگونه، ایرانیان، اگر، اجتماعی، اجتناب، احتمالی، احترام، احساس، اخیر،، ادبیات، از، اسفندماه، استقلال، استقامت، اصطلاح، بهانه، بهار، بودن، بیماری، بیست، بگیرد، بالاترین، باور، باید، باستانی، باشند، باعث، بجای، بدست، برگزار، برای، برابر، برخی، برد، بردباری، بزرگی، بسیار، بعد، تقلید، تقویت، تمام، تمامی، تهران، توپ، توجه، تاکنون، تاریکی، تاریخ، تازه، تبلیغاتی، تخم، جمعیت، جهان، جوان، جوانان، جایگزین، حفظ، حادثه، خواهان، خواهد، خواست، خود، خورشید، خاطر، خرافات، خشک، خطرات، دلیل، دلخراش، دو، دود، دوره، دوران، دیگر، دیگران، دادن، داده، دارد، داشته، داغ، دختران، در، درباره، درست، دستمال، رفع، رمضان، رنگ، رنگین، روی، روان، رودخانه، روزهای، روزگار، روشن، ریشه، راه، رایج، رسمی، رسیدن، رشته، زمین، زمانی، زمستان، زنان، زنده، زود، زیتون، زبان، زشت، سنتی، سه، سوی، سوالی، سوری، سکه، سال، ساختمان، سخنان، سرما، سرگرم، سراسر، سرخ، شما، شهرهای، شیرازی، شال، شادی، شب، شدن، صورت، صبح، صدای، ضرر، طول، طبیعت، ظهر، علی، علت، عید، عادت، عظیم، غم، غیره

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0