اطلاعیه مهم: با سلام کاربر گرامی... اگر با یوزر و پسورد هنگام ورود به تاپیک یا صفحاتی که با ادرس tk. شروع می شود، با خطا رو به رو شدین... در نوار ادرس مرورگرتون کلمه tk. را حذف کنید و به جاش com. بزارید و اینتر بزنید و مجدد برای ورود اقدام کنید... با تشکر مدیر کل انجمن
مقالات رشته مدیریت + گرایشات - صفحه 2
برترین مطلب این هفته ی سایت

بزودی

بزودی

صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 11 به 20 از 32
Like Tree4Likes

موضوع: مقالات رشته مدیریت + گرایشات

  1. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    عنوان مقاله: تجارت سیار؛ جلوه‌ای از فناوری ارتباطات
    مولف/مترجم: دکتر حبیب الله دعایی، علی کاظم شیخیان و علی فتحی
    موضوع: فناوری اطلاعاتit
    سال انتشار(میلادی): 2007
    وضعیت: تمام متن
    منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 184

    چکیده: در تاریخ فناوری، هیچ پدیده‌ای امکانات و هیجانات تکنولوژی بی‌سیم را نداشته است. در واقع قرن 21 پلی است بین داستانهای علمی‌ـ تخیلی و تجلی عملی آنها، آن هم با سرعتی نفس‌گیر. تکنولوژی ارتباطات بی‌سیم در همه وجوه و جوانب زندگی از جمله تجارت و بازرگانی نفوذ کرده است. به منظور حداکثر بهره‌برداری و آماده باش لازم برای آینده‌ای که ارتباطات در آن از طریق تکنولوژی‌های بی‌سیم انجام خواهد گرفت، آگاهی هر چه بیشتر در این زمینه، حیاتی به نظر می رسد. تجارت سیار فرصتهای بسیاری را به منظور ایجاد رابطــه فرد به فرد با مشتریان در دنیای تجارت الکترونیک ایجاد کرده است. در این مقاله ابتدا تعاریف مختلفی برای تجارت ســــیار (m-commerce) ذکر خواهد شد و به دنبال آن مزایای تجارت سیار و عوامل بازدارنده و محدودیتهای تجارت سیار ارائه می‌شود. سپس با استفاده از ماتریس swot تجارت سیار مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت و فرصتها، تهدیدها، قوتها و ضعفهای آن ذکر می‌شود و متعاقب آن سیستم‌های پرداخت در تجارت سیار بیان می‌شود. در ادامه با توجه به اهمیت پذیرش تکنولوژی‌های جدید، دو مدل برای پذیرش تجارت سیار مورد بحث قرار می‌گیرند و با توجه به ضرورت سنجش رضایتمندی و وفاداری مشتریان، در بخش پایانی مقاله مدلهای سنجش رضایتمندی و وفاداری مشتریان در تجارت سیار تشریح خواهند شد.





    مقدمه
    رشد سریع تکنولوژی ارتباطی بی‌سیم (سیار) باعث نفوذ هر چه بیشتر تجارت و اینترنت سیار شده است. طبق مطالعات انجام شده در زمینه تجارت سیار در سال2001 فقط 16 درصد کاربران از اینترنت سیار استفاده می‌کردند که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال2007 به 57 درصد برسد (وانگ، 2005). بررسی ادبیات تکنولوژی، حاکی از این است که تکنولوژی تاکنون سه دوره را طی کرده است. دوره اول که از سال1972 شروع شد، دوره کامپیوترهای شخصی بود. دوره دوم که از سال1990 شروع شد و تا سال2000 ادامه یافت، دوره اینترنت است. دوره سوم که از سال2000 شروع شده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2014 ادامه یابد، دوره تکنولوژی و اینترنت سیار است که باعث شکل‌گیری تجارت سیار شده است. (ماهاتا ننکون، 2005)
    بر اساس آمار و ارقام، تحلیل گران بر این باورند که حدود 25 درصد از کاربران بی‌سیم با دستگاههای سیار خود به نوعی با تجارت سیار درگیر خواهند بود. تجارت سیار انقلاب بزرگی را در خدمات و وسایلی که از طریق آنها می‌توان به اینترنت دست یافت به وجود آورده و باعث به وجود آمدن تکنولوژی‌ها، خدمات و مدل‌های بازرگانی جدیدی شده است.
    بازار تکنولوژی‌های سیار در چند سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است و این امر منجر به پدیدار شدن فرصتهای جدیدی برای رشد تجارت سیار شده است. تحقیقات حاکی از این است که درآمد جهانی حاصل از تجارت سیار در سال2005 حدودا ً7/31 میلیارد دلار بوده است که انتظار می‌رود در سال 2006 به230 میلیارد دلار رسیده باشد. تلفن‌های همراه از پیش‌شرط‌های تجارت سیار هستند. در سالهای اخیر دیگر وسایل سیار از جمله وسایل دیجیتال شخصی نیز وارد بازار شده‌اند که توانسته‌اند حجم معاملات سیار را گسترش دهند.


    تجارت سیار
    از آنجا که تجارت سیار هنوز نوپاست، تعریف جامعی برای آن وجود ندارد. مولر و ورس (1999) بیان کردند تجارت سیار زیرمجموعه‌ای از تجارت الکترونیک است. کین (2001) نیز چنین می‌گوید که تجارت سیار شکل‌ گسترش‌یافته تجارت الکترونیک است که از طریق اینترنت سیار انجام می‌گیرد. عده‌ای دیگر نیز تجارت سیار را چنین تعریف کرده‌اند: هر گونه مبادله‌ـ مستقیم یا غیرمستقیم‌ـ دارای ارزش پولی که از طریق شبکه‌های سیار انجام می‌گیرد. به نظر هوانگ و بارنهیم تجارت سیار تحویل محصول و خدمات از طریق تکنولوژی‌های بی‌سیم با هدف انجام فعالیتهای تجارت الکترونیک در هر زمان یا مکانی است.
    بنابراین تجارت سیار فقط شکل تغییریافته خدمات اینترنتی موجود نیست، بلکه شکل‌ گسترش یافته کسب و کار الکترونیک است. تجارت سیار فرصتی را برای تحویل خدمات جدید به مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید در اختیار سازمانها قرار می‌دهد.
    تحقیقات نشان می دهد تجارت سیار در 4 زمینه کاربرد دارد که عبارتند از: استفاده از وسایل سیار به منظور جستجوی اطلاعات دراینترنت؛ استفاده از وسایل سیار برای انتقال پول بین مشتری و شرکت؛ خدمات مبتنی بر مکان از قبیل دریافت تبلیغات شخصی و استفاده از وسایل سیار برای کارهای ضروری وسرگرمی.(بویلینگن، 2004)
    عوامل زیر باعث توسعه تجارت سیار شده‌اند: توسعه روندهای اجتماعی، توسعه تکنولوژی‌های جدید، عوامل اقتصادی (بویلینگن، 2004). ایده‌های جدید و توانایی برقراری ارتباطات شخصی و نیاز به انجام تجارت در هر مکان و زمانی از جمله روندهای اجتماعی هستند که بر گسترش تجارت سیار نقش دارند. از جمله عوامل اقتصادی تأثیرگذار بر گسترش تجارت سیار می‌توان محتوی جذاب، هزینه پایین، قیمت منطقی خدمات سیار، عوامل تقاضا و جایگزینها را نام برد.


    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #11 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:30 AM

  2. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    مزایای تجارت سیار
    از مزایای عمده تجارت سیار می‌توان موارد زیر را نام برد:
    ـ قابلیت دسترسی بالا: از آنجا که وسایل سیار قابلیت دسترسی بالایی دارند، پس می‌توان گفت که در حین سفر و در جاهای دیگر نیز می‌توان معاملات تجاری انجام داد.
    ـ مکان مرکزی: یعنی اینکه با توجه به قابلیت حمل آسان وسایل سیار، با استفاده از سیستم‌های موقعیت یابی جهانی می‌توان مکانی را که کاربر در آنجاست شناسایی کرد و از این طریق خدمات بهتری را به او ارائه داد.
    ـ راحتی: یعنی اینکه در تجارت سیار افراد از لحاظ زمانی و مکانی محدودیت ندارند و براحتی می‌توانند فعالیتهای تجاری انجام دهند که این عامل در نهایت باعث وفاداری آنها خواهد شد (ماهاتا ننکون، 2005).
    ـ مشتری پسند‌سازی: تلفن‌ها و وسایل سیار نسبت به کامپیوترهای شخصی قدرت نفوذ بالاتری دارند. بنابراین ارائه دهندگان تجارت سیار می‌توانند به طور خلاقتر عمل کنند و خدمات متناسب با هر یک از مشتریان به آنها ارائه دهند. (ماهاتاننکون، 2005)
    ـ بهبود فرایند تصمیم‌گیری: جمع‌آوری اطلاعات یکی از مهمترین پیش‌شرط‌ها برای اتخاذ تصمیم درست است. تکنولوژی‌های سیار می‌توانند کانال های مؤثری را برای جمع‌آوری اطلاعات در اختیار مدیران قرار دهند تا از این طریق اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کنند و تصمیم‌ بهتری اتخاذ کنند. بنابراین می‌توان گفت که درتجارت سیار فرایند تصمیم‌گیری بهتر انجام می‌گیرد.
    تجارت سیار در بانک‌داری دارای مزیتهای زیر است:
    راحت بودن برای کاربر: تجارت سیار از طریق توانمند کردن مشتریان برای دستیابی به خدمات و شیوه‌های جدید پرداخت، راحتی بیشتری را برای آنها به ارمغان می‌آورد.
    هزینه عملیاتی پایین: ارائه خدمات سیار هزینه‌های عملیاتی را از طریق دستیابی به خدمات بانکی با حداقل دخالت عامل انسانی کاهش می‌دهد.
    افزایش پاسخگویی: در تجارت سیار میزان پاسخگویی به نیازهای کاربران افزایش می‌یابد و از این طریق میزان رضایتمندی آنها افزایش می‌یابد. پاسخگویی از ابعاد کیفیت خدمات آنلاین است که تأثیر زیادی را بر رضایتمندی مشتریان دارد که تجارت سیار در این زمینه دارای مزیت است.


    عوامل بازدارنده و محدودیتهای تجارت سیار
    با وجود اینکه تجارت سیار مزایای زیادی برای تولیدکنندگان، ارائه‌دهندگان محصولات و خدمات و مشتریان دارد، ولی باید دانست که تکنولوژی‌ها و وسایل سیار دارای محدودیتهایی هستند که به صورت عاملی بازدارنده بر سر راه تجارت سیار عمل می‌کنند. این عوامل عبارتند از:
    استانداردهای مختلف تکنولوژی: از آنجا که تکنولوژی بسرعت در حال پیشرفت است، کاربران نیز با استانداردهای مختلفی مواجهند که در تجارت سیار باید آنها را بپذیرند. فراوانی این استانداردها به صورت مانعی در تجارت سیار عمل می‌کند.
    امنیت: از دیگر عواملی که باعث می‌شود کاربران کمتر معاملات آنلاین انجام دهند، مباحث امنیتی در تجارت سیار است. به خاطر اینکه تجارت سیار نوپاست، در زمینه فراهم کردن امنیت معاملات سیار بررسیهای لازم انجام نگرفته است.
    فرهنگ و رفتار مصرف‌کننده (کاربر): اختلافات فرهنگی و رفتار مصرف‌کنندگان در کشورهای مختلف ممکن است در بعضی از کشورها، تجارت سیار را با محدودیت مواجه کند. مثلاً در آمریکا که مردم عادت دارند کامپیوترهای قابل حمل با خود داشته باشند، استفاده از وسایل سیار کوچک به منظور انجام تجارت سیار برای آنها خوشایند نیست. ولی در ژاپن از آنجا که مردم به اتاقها و اداره‌ها کوچک عادت کرده‌اند،استفاده از وسایل سیار کوچک برای تجارت خیلی کاربرد دارد و مردم با آغوش باز آنها را به کار می‌برند.
    تحقق پذیری : ساها در تحقیقی که در سال2004 در زمینه کیفیت خدمات آنلاین انجام داد به این نتیجه رسید که تحقق‌پذیری یکی از ابعاد کیفیت خدمات آنلاین است که بر رضایتمندی مشتریان تأثیر قابل توجهی‌دارد. در تجارت سیار این احتمال وجود دارد که نتوان بر مسائل مرتبط با تحقق‌پذیری اعمال وعده داده شده، فائق آمد. مثلاً ممکن است خدمات و تحویل محصول به دست مصرف‌کننده زیاد طول بکشد.
    صفحه نمایش کوچک وسایل سیار: از آنجا که صفحه نمایش وسایل سیار کوچک است، این وسایل در نمایش دادن اطلاعات، کاربران را با مشکل مواجه می‌کنند. در جوامعی که افراد انتظارات فزاینده‌ای از تکنولوژی و کاربردهای آن دارند، ضعف وسایل سیار باعث خواهد شد که کاربران کمتر درگیر تجارت سیار شوند.
    به طور کلی می‌توان گفت که دیگر عوامل بازدارنده درتجارت سیار عبارتند از: سرعت بارگذاری پایین، صفحه و حافظه کوچک و محدودیت قدرت پردازش وسایل سیار، توان گرافیکی پایین وسایل سیار، مشکل بودن کار با وسایل سیار، هزینه بالا، ردیابی طاقت‌فرسا، دشواری تایپ، خدمات غیرقابل اعتماد، توان مصرفی بالای مودم‌های رادیویی و سرعت انتقال پایین داده‌ها در وسایل سیار.


    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #12 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:31 AM

  3. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax

    تجزیه و تحلیل استراتژیک تجارت سیار با استفاده از ماتریس swot
    تجزیه و تحلیل قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها که به تجزیه و تحلیل (swot=strengths, weak nesses, opportunities, threats) مشهور است، یک ابزار مفید برای بررسی قوتها و ضعفهای درونی و فرصتها و تهدیدهای بیرونی هر صنعتی به حساب می‌آید. با استفاده از ماتریس swot نیز می‌توان تجارت سیار را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.تجزیه و تحلیل تجارت سیار با استفاده از ماتریس swot حاکی از این است که قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها در تجارت سیار عبارتند از:



    قوتها: به طور کلی قوت تجارت سیار این است که می‌تواند به صورت زیرساختاری در ارائه خدمات به طور بالقوه در هر جایی عمل نماید و رابطه‌ای قوی بین کاربران و ارائه دهندگان سیار ایجاد کند. از دیگر قوتهای تجارت سیار، قدرت آگاهی از مکان است. (ماهاتا ننکون، 2005) چرا که وسایل سیار قابل حمل هستند و با استفاده ازسیستم‌های موقعیت یابی جهانی می‌توان موقعیت مکانی کاربر را شناسایی کرد و خدمات بهتری به او ارائه داد.
    ضعفها: ضعف عمده در تجارت سیار وجود نداشتن زیرساختها از جمله تکنولوژی مناسب برای تأمین امنیت در وسایل و معاملات سیار است. همچنین دیگر ضعفهای تجارت سیار عبارتند از: صفحه نمایش کوچک، سرعت بارگذاری پایین، محدودیت پهنای باند، هزینه بالا، ردیابی طاقت‌فرسا.
    فرصتها: از جمله فرصتهایی که تجارت سیار دارد می‌توان به قابلیت سیار و در دسترس بودن اشاره کرد که این دو ویژگی منجر به ارزش‌زایی و خدمات ارزش افزوده از طریق مدل‌های جدید بازرگانی و یا اصطلاح مدل‌های موجود به منظور ایجاد مزیت رقابتی پایدار خواهند شد.
    تهدیدها: از جمله تهدیدهای تجارت سیار می‌توان به موانع وروداشاره کرد. در هر حوزه‌ای شرکتهای جدید در صنعت تجارت سیار با موانع ورود مختلفی مواجه خواهند شد. مثلا در یک حوزه مشتریان ممکن است خواهان پهنای باند و در حوزه دیگر متقاضی ساختار قیمت‌گذاری بهتر باشند. از دیگر تهدیدهای تجارت سیار می‌توان تهدید محصولات و خدمات جایگزین را نام برد که این محصول جایگزین می‌تواند تجارت الکترونیک باشد.
    اگرچه تجارت سیار و تجارت الکترونیک در بسیاری از جنبه‌ها با هم شباهت دارند ولی تجارت سیار دارای ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله سیار بودن و ارائه خدمات اختصاصی است. اما در صورتی که کاربران نتوانند این ارزشهای واقعی را در تجارت سیار تشخیص دهند، ممکن است تجارت الکترونیک جایگزین آن شود. از دیگر عوامل تهدید‌کننده تجارت سیار می‌توان افزایش انتظارات مشتریان را نام برد. یعنی اینکه انتظارات مشتریان در طی زمان افزایش می‌یابد و این افزایش انتظارات تجارت سیار را تهدید خواهد کرد.



    سیستم‌های پرداخت در تجارت سیار
    تجارت سیار فرصتهایی را به منظور دستیابی به مشتریان در مکانهای مختلف فراهم کرده و باعث شکل‌گیری شیوه‌های جدید خرید و ارائه خدمات شده است. سیستم‌های پرداخت الکترونیک در تجارت سیار که شامل صدور صورتحساب و پرداختهای الکترونیک هستند، هزینه‌های معاملات را کاهش داده‌اند.
    سیستم‌های پرداخت در تجارت سیار عبارتند از: کارت اعتباری، کارت هوشمند، صورتحساب مخابراتی و کارتsv. در تحقیقی که در زمینه سیستم‌های پرداخت در تجارت سیار انجام شده، نتایج حاکی از این است که کارت اعتباری بیشتر از سایر شیوه‌های پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. دلیل استفاده بیشتر از کارت اعتباری می‌تواند ناشی از هزینه پایین، کنترل آسان، امنیت و تضمین کارتهای اعتباری از دیدگاه مشتریان باشد.
    در پژوهشهایی که در زمینه سیستم‌های پرداخت الکترونیک انجام شده، فقط عوامل تکنولوژی مدنظر بوده است، اما در تحقیقی که در سال2004 توسط چو و همکارانش با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی انجام شد، پا را فراتر گذاشته‌اند و سیستم‌های پرداخت را براساس عوامل تکنولوژیک، اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار داده‌اند (چو و همکاران، 2004). نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که اولاً تأثیر عوامل تکنولوژیک در استفاده از سیستم‌های پرداخت در تجارت سیار بیشتر از عوامل اجتماعی و اقتصادی است. ثانیاً کارت svبهترین وسیله پرداخت در تجارت سیار شناخته، زیرا که بهترین عملکرد اجتماعی و تکنولوژیک را دارد. همچنین نتایج نشان می‌دهد که صورتحساب مخابراتی کمترین مقبولیت را در بین سیستم‌های پرداخت دارد.
    مباحث و نتایج فوق نشان‌دهندة این است که در استفاده از سیستم‌های پرداخت الکترونیک در تجارت سیار بایستی عوامل اقتصادی و اجتماعی و تکنولوژیک را در نظر گرفت. زیرا همچنان که در بالا ذکر شد نتایج تحقیقات در کشورهای مختلف حاکی از این است که محبوبیت و کاربرد سیستم‌های پرداخت در کشورهای مختلف فرق دارد.


    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #13 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:33 AM

  4. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    مدلهای پذیرش تجارت سیار
    رشد سریع تکنولوژی ارتباطی بی‌سیم باعث نفوذ هر چه بیشتر اینترنت و تجارت سیار شده است. آگاهی از ادراکات و مقبولیت تجارت سیار توسط مشتریان اهمیت بالایی دارد. تجارت سیار نیز مانند تجارت الکترونیک باعث افزایش حجم معاملات، سود و درآمد خواهد شد، اما باوجود این مزایا، هنوز آگاهی نداشتن کاربران و فقدان ساختارهای زیربنایی تکنولوژیک به صورت مانعی برسر راه تجارت سیار و پذیرش آن عمل می‌کنند. به منظور آگاهی از عوامل اثرگذار بر پذیرش تجارت سیار دو مدل را برای پذیرش تجارت سیار ارائه خواهیم کرد. اولین مدل به صورت شکل 1 خواهد بود.
    راجرز (1995) بیان می‌کند که سازگاری اساسی‌ترین عامل در تصمیم مشتریان (کاربران) برای پذیرش یک پدیده جدید است و آن را بدین صورت تعریف می‌کند: درجه‌ای که نوآوری مطابق با ارزشهای موجود و تجربه‌های قبلی درک شود.
    با توجه به عوامل تأثیرگذار بر تجارت سیار که در شکل ارائه شده‌اند، ارائه‌دهندگان تجارت سیار باید بر مزایا و کاربردهای استفاده از تجارت سیار تأکید کنند و مشتریان را آموزش دهند و در آنها انگیزه ایجاد کنند که معاملاتشان را از طریق تجارت سیار انجام دهند. در ضمن مدیران و ارائه‌دهندگان تجارت سیار به خاطر نقش بالای عامل سازگاری در پذیرش تجارت سیار بایستی میزان سازگاری‌شان را با نیازهای مختلف کاربران، تجربه‌های قبلی، سبک زندگی و اعتقادات آنها افزایش دهند تا بتوانند انتظارات مشتریان را تحقق بخشند.
    دومین مدل پذیرش تجارت سیار(شکل 2) که در این مقاله ارائه می‌شود، به چرایی و چگونگی پذیرش تجارت سیار توسط مشتریان (کاربران) پاسخ خواهد داد. البته باید بیان کرد،این مدل بیشتر با دیدگاه کسانی همخوانی دارد که تجارت سیار را زیر مجموعه‌ای از تجارت الکترونیک می‌دانند، زیرا این مدل همان مدل پذیرش تجارت الکترونیک است.
    این مدل نشان می دهد که یعنی هر چه احتمال مفید بودن مورد انتظار بیشتر باشد، آمادگی پذیرش تجارت سیار بیشتر است، ولی رابطه بین سهولت استفاده مورد انتظار و نگرش برای استفاده خیلی قوی نیست. دانش تأثیر مهمی بر وسهولت استفاده مورد انتظار دارد، اما ارتباط آن با مفید بودن مورد انتظار ضعیف است. سن نیز می‌تواند مفید بودن مورد انتظار را پیش‌بینی کند، اما برای پیش‌بینی سهولت استفاده مورد انتظار ضعیف است. در ضمن این رابطه منفی است. متغیرهای تخصص‌‌‌گرایی، خوشه تکنولوژی، نوآور بودن و رفتار پذیرش قبلی همگی بر مفید بودن مورد انتظار و سهولت استفاده مورد انتظار تأثیر می‌گذارند و رابطه بین آنها مثبت است. نتیجه تحقیق یانگ همچنین نشان می‌دهد که در پذیرش تجارت سیار از دید همه زنان سهولت استفاده مورد انتظار مهم است، اما از دید همه مردان مفید بودن مورد انتظار مهم است. (یانگ، 2005)
    در این مدل نگرش برای استفاده، متغیری وابسته است و مفید بودن مورد انتظار و سهولت استفاده مورد انتظار متغیرهای انگیزشی هستند که به عنوان متغیرهای تعدیل‌کننده و به صورت رابطی بین متغیرهای مستقل (ویژگی‌های فردی) و متغیرهای وابسته عمل می‌کنند.


    نتیجه‌گیری
    تجارت سیار ساده‌ترین و سریعترین شیوه تجارت است. به منظور انجام درست آن، نیازمند ابزارهای مدیریتی جدید هستیم. در محیط بی‌سیم که به سرعت در حال تغییر است، شرکتها بایستی چشم‌اندازهای مدیریتی مؤثر و مفیدی را برای دستیابی به اهدافشان اتخاذ کنند. در این نوشتار ابتدا مزایای تجارت سیار را برای کاربران و ارائه‌دهندگان سیار مورد بحث قرار دادیم. مزیت اصلی تجارت سیار خاصیت در همه جا بودن است که این امر منجر به این می‌شود که بتوانیم بهتر با کاربران رابطه برقرار کرده و خدمات بهتری به آنها ارائه کنیم. سپس عوامل بازدارنده و محدودیتهای تجارت سیار بیان شدند که آگاهی و آشنایی با آنها باعث خواهد شد که این موانع را از سر راه تجارت سیار برداریم. ماتریسSWOT ابزار مناسبی است برای تجزیه و تحلیل استراتژیک صنایع مختلف. پس با استفاده از این ماتریس تجارت سیار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم و فرصتها، ضعفها، قوتها و تهدیدهای آن را شناسایی کنیم که آگاهی از این عوامل به ارائه‌دهندگان تجارت سیار کمک خواهد کرد که بهتر تجارت سیار را مدیریت کنند و جهت‌گیری‌های آینده آن را تشخیص دهند. همچنین سیستم‌های پرداخت در تجارت سیار مورد بررسی قرار گرفتند.


    منابع


    1 - Buellingen, F., Woerter, M., Development perspective, firm strategies and application in mobile commerce, Journal of Business Research 57 (2004) 1402-1408
    2 - Chou, Y., Lee, C., Chung, J., Understanding m-commerce payment systems through the analytical hierarchy process, Journal of Business Research 57 (2004) 1423-1430
    3 - Mahatanankoon, P.,Wen, H.J., Lim, B., Consumer-based m-commerce: exploring consumer perception of mobile applications, Computer Standards & Interfaces 27(2005) 347-357
    4 - Saha, P., Relationship between customer satisfaction and online service quality(a study in internet banking), masters thesis (2004)
    5 - Wu, J., Wang, S., What drives mobile commerce? An empirical evaluation of the revised technology acceptance model, Journal of Information & Management 42 (2005) 719-729
    6 - Yang, K.C.C., Exploring factors affecting the adoption of mobile commerce in Singapore, Journal of Telematics and Informatics, 22 (2005) 257-277


    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #14 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:35 AM

  5. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    نقش فنآوری اطلاعات در توسعه منابع انسانی محور توسعه منابع انسانی وجود اطلاعات کاربردی و جدید است که اطلاعات در یک فرآیند منطقی به‌نام فنآوری اطلاعات می‌تواند به ایجاد و توسعه توانمندیهای جدید در منابع انسانی کمک کند.
    به‌طور کلی فنآوری اطلاعات در ابعاد زیر به توسعه منابع انسانی منجر می‌شود:
    1 - توسعه حرفه‌ای: یکی از نشانه‌های عملیاتی انسان توسعه یافته که به اشتغال کمک می کند و یا فرآیند اشتغال را تسهیل می سازد، داشتن مهارتهایی است که زمینه‌های رشد و توسعه داشته باشد. زمانی که ظرفیتهای مهارتی آماده توسعه باشد ولی محتوای متناسب با آن فراهم نشود، مهارتها بعد از مدتی کهنه شده و نیاز سازمان و فرد را برآورده نمی‌کند. در این زمان اطلاعات ظرفیتهای خالی و کهنه شده را جانی دوباره می‌بخشد و به توسعه مهارتی کارکنان کمک می‌رساند و این به خاطر این است که اطلاعات جدید توقعات جدیدی را در افراد سازمان ایجاد و بعد از مدتی اطلاعات تبدیل به روش کار و مهارت می‌گردد و جبهه‌های جدید مهارتی و کاری ایجاد می شود. به‌طور کلی فنآوری اطلاعات، در ابعاد زیر به توسعه مهارتی کارکنان کمک می کند و اشتغال و بهره‌وری تسهیل می یابد.
    الف - مهارتهای کهنه را بازسازی می کند؛
    ب - ظرفیتهای خالی قبلی را تکمیل می سازد؛
    ج - مهارتهای جدید به وجود می آورد؛
    د - بین مهارت کارکنان پیوند ایجاد می کند؛
    ‌هه‌ - مهارت‌آموزی فرآیندی می‌شود.
    ارزش مهارتها با رشد فنآوری افزایش یافته است و فنآوری اطلاعات پیشرفته به‌دنبال خود مهارت پیشرفته ایجاد می‌کند. فنآوری اطلاعات دامنه مهارتی انسان را توسعه می دهد(2). فنآوری اطلاعات زمینه‌هایی نظیر مهارت برقراری ارتباط کلامی، مهارت ارتباط کتبی، مهارت ارتباط نمایشی، مهارت قانع‌سازی و مهارت استفاده از اطلاعات را در کارکنان ایجاد و تقویت می کند.
    2 - نهادینه‌شدن تغییر و نوآوری: یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی انسانی این است که دائماً افکار جدید را تولید و به‌کار گیرد به‌تعبیری خلاق و نوآور باشد. زمینه و محور خلاقیت وجود اطلاعات کافی است تا بتوان اطلاعات را با همدیگر ترکیب و مجموعه‌های جدیدی را ساخت که دارای ویژگی و کاربردهای جدیدی هستند. نهادینه‌شدن تغییر و نوآوری بستگی به برخورد انسان با اطلاعات تولیدی دارد. در یک فرآیند تعاملی، فنآوری اطلاعات و انسان برروی همدیگر اثر گذاشته و اگر خوب عمل شود تغییر و نوآوری نهادینه می‌گردد. در شکل شماره (1) تاثیرگذاری فنآوری اطلاعات بر نهادینه‌شدن تغییر و نوآوری نشان داده شده است.
    همان‌طوری که در شکل شماره (1) نشان داده شده است زمانی که نفوذ فنآوری اطلاعات و میزان پذیرش از سوی انسانها کم باشد در این وضعیت تغییری ایجاد نخواهد شد و همه تلاش و انرژی صرف حفظ وضع موجود می شود. زمانی که نفوذ فنآوری اطلاعات زیاد ولی افراد زمینه پذیرش نداشته باشند، اطلاعات بدون مشتری می ماند و نتیجه‌ای عاید نمی گردد و زمانی که نفوذ اطلاعات کم ولی پذیرش آن زیاد باشد در فضای تشنگی اطلاعات خلاقیت حاصل می‌شود و شکل مطلوب این است که نفوذ فنآوری زیاد و میزان پذیرش هم زیاد باشدکه حاصل آن تلفیق خلاقیت و تغییر است.

    تقویت مهارت ادراکی
    از جمله نشانه های انسان توسعه یافته، داشتن مهارت ادراکی است؛ مهارت ادراکی توانایی درک این نکته است که کارکردهای گوناگون سازمان با یکدیگر وابسته است و تغییر در هریک از بخشها الزاماً بخشهای دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. مهارت ادراکی چیزی نیست که بتوان با یک دوره آموزش نظری آن را ایجاد کرد بلکه فکر کارکنان باید تغییر کند و در واقع اندیشه ادراکی تبدیل به کنش ادراکی شود(3). زیربنای مهارت ادراکی تفکر سیستمی است و از طریق فنآوری اطلاعات می توان مهارت ادراکی را ایجاد و پرورش داد و این به‌خاطر این است که فنآوری اطلاعات یک سیستم است که در عمل مهارت ادراکی و سیستمی فکرکردن و عمل کردن را به افراد یاد می دهد. در شکل شماره (2) سیستم فنآوری اطلاعات نشان داده شده است.
    همانطور که در شکل شماره 2 نشان داده شده است سیستم فنآوری اطلاعات در عمل موجب می شود که انسانها شروع، فرآیند و عملکرد سیستم اطلاعاتی را در یک مجموعه قرار داده و درک کنند و به مهارت و توانمندی ادراکی مجهز شوند که این مهارت موجب می‌گردد شروع فرآیند و نتیجه کارها را به هم پیوند دهند. به طور کلی فنآوری اطلاعات در ابعاد زیر به تقویت مهارت ادراکی کمک می‌کند:
    - قدرت شناخت فرد به لحاظ آگاهی از عناصر سیستم اطلاعاتی تقویت می‌گردد؛
    - قدرت درک روابط بین اطلاعات و مولفه‌ها تقویت می شود؛
    - تصویر کلی و جمع‌بندی کلی از اطلاعات به‌دست می‌آید؛
    - به لحاظ درک روابط منطقی بین داده‌ها، فرد به تفکر منطقی مجهز می‌شود؛ - قدرت پیش‌بینی بالا می رود.
    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #15 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:36 AM

  6. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    تقویت مهارت تصمیم گیری
    تصمیم‌گیری فرآیندی است که در آن نقش اصلی را اطلاعات بازی می کند، یعنی اول بایستی اطلاعات موردنیاز تصمیم‌گیری فراهم شود تا بتوان اطلاعات را ترکیب و تصمیم‌گیری کرد. فنآوری اطلاعات موجب می شود که افراد سازمان از بین اطلاعات تولیدشده اطلاعات مربوط به تصمیم مورد نیاز را انتخاب و پردازش و مورد استفاده قرار دهند. در فرآیند تصمیم‌گیری، کارکنان نحوه استفاده از اطلاعات را یاد می گیرند. عادت کرده‌ایم با هر اطلاعاتی که به دستمان می رسد، تصمیم‌گیری کنیم که این کار حرفه‌ای نیست. تکیه به عقاید افراد ناوارد و غیرمتخصص نه تنها دردی را دوا نمی‌کنـــــد بلکه آدمی را به ورطه گمراهی می کشاند. همین مشورت و کسب اطلاعات از افراد غیرمتخصص سبب می‌گردد که انسان در تصمیم‌گیری به خطا رود(4). از شاخصهای انسان توسعه یافته این است که در تصمیــــــم گیری فرآیند کسب اطلاعات از منابع غیرموثق و در دسترس را جایگزین کسب اطلاعات از منابع موثق کند که این امر نیازمند وجود ساختار اطلاعاتی است. یعنی زمانی که فنآوری اطلاعاتی وجود داشته و قابل دسترس باشد(5).
    افراد براساس اطلاعات دقیق تصمیم‌گیری کرده و درواقع سیستم‌های اطلاعات مدیریت مانند سیستم‌های پشتیبان مدیریت و سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری می‌توانند اطلاعات به‌هنگام، مناسب و سریعی را در اختیار قرار دهند تا با حداقل اشتباه تصمیم‌گیری کرد. براین اساس، افراد از مهارت تصمیم‌گیری علمی بهره‌مند می شوند و از این بابت به مهارت تصمیم‌گیری در عمل منجر مـی گردد. به‌طور کلی IT در ابعاد زیر به تقویت مهارت تصمیم‌گیری کمک می کند:
    - مسئله‌یابی و فرصت‌یابی که سنگ بنای تصمیم‌گیری استراتژیک است، سریعتر و دقیقتر انجام می‌شود؛
    - برنامه‌ریزی جامع بهتر تدوین می‌گردد؛
    - کیفیت تصمیمات افزایش می‌یابد؛
    - زمان تصمیم‌گیری به حداقل می‌رسد؛
    - خطای انسانی در شبکه پردازش اطلاعات سازمانی کاهش می‌یابد؛
    - گرایش به سمت فرضهای تصمیم‌گیری عقلایی به‌وجود می‌آید(6). - از طریق بازخوردهای سریع مهارت تصمیم‌گیری اصلاح می شود.
    b>به‌وجود آمدن روحیه پژوهشی در کارکنان
    یکی از کیفیتهایی که بیانگر انسان پرورش یافته است، این است که آنان روحیه پژوهشگری داشته باشند. به‌وجود آوردن چنین کیفیتی را با کلاس و آموزش رسمی نمی‌توان ایجاد کرد(7). ولی از طریق پیاده‌سازی ساختار فنآوری اطلاعات کارکنان به‌راحتی به آن مجهز می‌شوند. اطلاعات خمیرمایه و اساس تحقیقات است و زمانی که فنآوری اطلاعات به‌راحتی اطلاعات را در اختیار کارکنان قرار دهد و یا فنآوری اطلاعات افراد را احاطه کرده باشد، کارکنان به شکل ساختاری و خودجوش به تحقیق روی آورده و روحیه پژوهشگری تقویت می شود. به‌طور کلی فنآوری اطلاعات در ابعاد زیر به تقویت روحیه پژوهشی کمک می‌کند:
    - توانمندی به‌کارگیری اطلاعات در افراد تقویت می شود؛
    - توانایی انتخاب اطلاعات بالا می رود؛
    - قدرت شناخت افراد افزایش می یابد؛
    - افراد نسبت به اطلاعات حساس می گردند؛
    - پژوهش گروهی شکل می‌گیرد.
    در شکل شماره 3 نحوه تعامل فنآوری اطلاعات و انگیزه به‌کارگیری آن در تقویت روحیه پژوهشی نشان داده شده است.
    همان طوری که در شکل 3 نشان داده شده است، زمانی که فنآوری اطلاعات ضعیف و انگیزه به‌کارگیری آن نیز کم باشد، روحیه تکرار مطالب قبلی حاکم و در حالتی که فنآوری اطلاعات قوی و در دسترس و انگیزه به‌کارگیری کم باشد، روحیه پژوهش به لحاظ هجوم اطلاعاتی شکل می‌گیرد و زمانی که انگیزه به‌کارگیری اطلاعات زیاد ولی فنآوری اطلاعات ضعیف باشد، روحیه پژوهش عقیم می‌ماند. در حالت مطلوب فنآوری اطلاعات قوی و انگیزه زیاد روحیه پژوهشی را در کارکنان کاربردی می‌کند.


    شکل گیری تفکر استانداردگرا
    یکی از شاخصهای انسان توسعه‌یافته مجهزشدن به تفکر استانداردگرا ست که این امر در گرو وجود فنآوری اطلاعات است. استاندارد فکر و عمل کردن موجب می گردد که نیروی انسانی، توانمندیهای خود را بهتر و بیشتر در راستای هدفهای سازمان قرار دهد و از انحراف اقدامات جلوگیری کند. استاندارد عمل کردن تعیین مشخصات کالاها و خدمات مورد نیاز یا تعیین درجه ویژگیهای کیفی کالا و خدمات و حد مرغوبیت قابل پذیرش و مطلوبیت مورد نظر برای آن از نظر اندازه، شکل، رنگ، خواص فیزیکی و شیمیایی به‌منظور بهبود کیفیت و حصول اطمینان از مصرف یک فرآورده می باشد(8) که زیربنای آن وجود فنآوری اطلاعات پویایی است که به‌صورت دائم اطلاعات موردنیاز را برای استاندارد عمل کردن ارائه و از طریق بازخورد اطلاعاتی سطح استانداردگرایی ارتقا می‌یابد. به‌طور کلی فنآوری اطلاعات در ابعاد زیر به تقویت تفکر استانداردگرایی و توسعه منابع انسانی کمک می‌کند.
    - چهارچوبهای کلی استاندارد را مشخص می‌سازد؛
    - معیارها و شاخصهای موردنیاز را در دسترس قرار می‌دهد؛
    - میزان انحراف از استاندارد را تعیین می‌کند؛
    - با نظارت اطلاعاتی به عملیات فرد جهت می‌دهد؛
    - به تقویت مستندسازی که نوعی استانداردسازی است، می‌پردازد؛
    - انسجام فکری ایجاد می‌کند؛
    - از دخالت ذهنیت در کار جلوگیری به‌عمل می‌آورد.


    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #16 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:37 AM

  7. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    تقویت خودنظارتی
    خودنظارتی یکی از ابعاد توسعه منابع انسانی است و هرفردی که بدان مجهز شود، دائماً به بالندگی و کامل‌ساختن خود فکر می‌کند. خودنظارتی، نوعی رهبری بر خود است که از آن طریق می‌توان بر مجموعه دانش و اطلاعات و استعدادها مدیریت کرد. خودنظارتی زمانی کاربردی می شود که فرد به اطلاعات مناسب و مفیدی دسترسی داشته باشد، در این حالت می تواند وضعیت خود را با اطلاعات تولیدشده، مقایسه و خود را به‌روز نگه دارد. باضعیف بودن فنآوری اطلاعات بازخورد اطلاعاتی و حرفه‌ای لازم به افراد داده نمی شود و در این حالت افراد منتظر نظارت و هدایت مدیران هستند و این امر مطلوبی در نظارت نیست. زیرا معمولاً مدیران سازمان هیچ موقع خود مستقیماً نیاز به داشتن اطلاعات و تخصص در مورد جزئیات فنآوری اطلاعات ندارند و همواره برای آنها اطلاعات کلی کافی است(9). در این حالت است که نقش اطلاعات‌دهندگی را به‌خوبی ایفا نمی کنند و در نتیجه فرآیند نظارت ناقص و ناکافی می‌شود. براین اساس، فعال بودن فنآوری اطلاعات می‌تواند خود نظارتی را تقویت سازد. به‌طور کلی فنآوری اطلاعات در ابعاد زیر به تقویت خود نظارتی کمک می کند:


    1 - سرعت دسترسی به اطلاعات را بالا می برد:
    2 - بازخورد سریع اطلاعاتی فراهم می‌سازد؛
    3 - اصلاحات و تغییر دانش به‌راحتی انجام می‌شود؛
    4 - میزان انحراف از استانداردها مشخص می‌گردد؛
    5 - فرد به کشف نقاط ضعف‌کاری و حرفه‌ای خود می‌پردازد؛
    6 - فرد بر دانش خود خوب مدیریت می کند.


    نتیجه گیری
    فنآوری اطلاعات به‌عنوان مجموعه افکار تولیدشده که به‌وسیله مکانیسم‌های سخت‌افزاری در اختیار افراد و سازمانها قرار می‌گیرد و نقش عمده‌ای را در توسعه منابع انسانی ایفا می‌کند.
    امروزه، دادن دانش لازم و تغییر و جهت‌دهی به آن در منابع انسانی از طریق فنآوری اطلاعات به‌سهولت انجام می گیرد و کارکنان یک سازمان و یا جامعه را در ابعاد مختلف توسعه می دهد. فنآوری اطلاعات در توسعه مهارت حرفه‌ای، کمک به نهادینه‌شدن تغییر و نوآوری، تقویت مهارت ادراکی، تقویت مهارت تصمیم‌گیری، به‌وجود آوردن روحیه پژوهشی در کارکنان و کمک به شکل‌گیری تفکر استاندارد، نقش موثری دارد و می‌تواند موجب ایجاد توسعه انسانی متوازن و چندجانبه گردد.1


    منابع و ماخذ:
    1 - فرشید، محمدنژاد، فنآوری اطلاعات و مهندسی مجدد منابع انسانی، مجله تدبیر، شماره 94، ص 41.
    2 - سرمقاله، نقش فن‌آوری در سازمانهای نو، مجله تدبیر، شماره 111، اردیبهشت 80، ص 90.
    3 - ایرج، سلطانی، شاخصهای کارکنان پرورش یافته، مجله تحول اداری، شماره 27 و 28، ص 43.
    4 - یوسف، فرهودی، خطاهای تصمیم گیری مدیران، مجله دانش مدیریت، شماره 50، پاییز 1379، ص 68.
    5 - حسن، گیوریان، تاثیر محدودیتهای سیستم‌های نوین اطلاعاتی در سازمان، مجله تدبیر، شماره 114، مرداد 80، ص 43.
    6 - سیدحامد، وارث، ظهور فنآوری اطلاعات، مجله تدبیر، شماره 87، آبانماه 77، ص 54.
    7 - ایرج، سلطانی، نقش tpm در توسعه منابع انسانی، مجله مدیریت، شماره 40 و 41، بهمن و اسفندماه 1378، ص 58.
    8 - عارفه، فدوی، مدیر و استانداردکردن، تنوع‌گرایی و ساده‌گرایی، مجله تدبیر، شماره 65، شهریور 75، ص 29.
    9 - سیدحیدر، میرفخرایی، ویژگیهای سازمانهای مجازی، مجله تدبیر، شماره 117، آبانماه 1380، ص 51.
    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #17 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:38 AM

  8. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    عنوان مقاله: تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان، جامعه و فرد


    مولف/مترجم: اسماعیل حسن پور قروقچی


    موضوع: فنآوری اطلاعات it


    سال انتشار(میلادی): 2007


    وضعیت: تمام متن


    منبع: ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره180


    تهیه و تنظیم: پایگاه مقالات مدیریت


    چکیده:


    در چند دهه اخیر تکنولوژی مدرن اطلاعات بر موقعیت و عملکرد بسیاری از جوامع، سازمان ها و افراد اثرات قابل ملاحظه‌ای گذاشته و به موازات پیشرفت های شگرفی که در این زمینه بوجود آمده است، سرنوشت جوامع، سازمان ها و افراد هر روز بیش از گذشته به این فناوری مدرن گره می خورد. بدیهی است که در چنین موقعیتی، شناخت تاثیرات فناوری اطلاعات اهمیت فزاینده ای یافته است .


    با توجه به این واقعیات باید گفت که فناوری اطلاعات یکی از عوامل مهم محیطی به شمار می آید که بر موقعیت ، عملکرد و سرنوشت جوامع، سازمانها و افراد اثرات جدی می گذارد.





    مقدمه


    بحث در مورد تاثیر فناوری اطلاعات بر افراد، سازمانها و جامعه موضوع تازه‌ای نیست و از ابتدای پیدایش و گسترش فناوری اطلاعات این موضوع مورد بحث قرار گرفته است.


    هنوز هم افرادی وجود دارند که معتقدند بشر به وسیلة تکامل تکنولوژی تهدید شده است. ما در یک ارتباط حیاتی با تکنولوژی قرار داریم. با وجود این، باید در مورد اثرات آن بر خود به عنوان افراد و به عنوان اعضای سازمانها و جامعه آگاه باشیم.


    بدین جهت در ادامه این نوشتار تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمانها، افراد و جامعه بحث خواهد شد.





    سازمانها و فناوری اطلاعات


    استفاده از رایانه و فناوری اطلاعات برخی از تغییرات را در سازمانها ایجاد کرده است. این تغییرات در حوزه هایی مثل ساختار، اقتدار، قدرت، محتوای شغل، سلسله مراتب شغلی کارکنان، نظارت و شغل مدیران دیده می شود. خلاصه ای از این مباحث در ادامه توضیح داده می شود.


    سلسله مراتب سازمانی


    فناوری اطلاعات برای افزایش بهره‌وری و کارایی ، حیــــطه کنترل گسترده‌تر و کـــاهش تعداد متخصصان را مجاز می‌داند. فناوری اطلاعات به سازمانها اجازه می دهد تــا دانش متخصصان را تحت کنترل درآورد و نیاز به تخصصــهای فنی را در سازمان کاهش می دهد. این منطقی است کــه پس از اینکه سطــــوح مــدیریتی در سازمانها کمتر شد، در آن ســـازمانها به مدیران صفی و ســـتادی کمتری نیاز خواهد بود. این روند بیشتر به وسیله پدیدة کاهش یا کوچک شدن اندازة مدیریت میانی نمایان می‌شود.


    نسبت کارکنان یقه آبی به کارکنان یقه سفید


    با جایگزین شدن رایانه‌ها به جای شغلهای دفتری، از آنجایی که نیاز به متخصصان سیستم‌های اطلاعاتی بیشتر می‌شود، نسبت کارکنان یقه سفید به یقه آبی در چنین سازمانهایی بیشتر می‌شود.
    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #18 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:38 AM

  9. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    واحدهای ویژه


    تغییر دیگر در ساختار سازمانی، امکان ایجاد یک مرکز تکنولوژی، یک مرکز تجارت الکترونیک، یک بخش سیستم‌های پشتیبانی تصمیم و یا یک بخش سیستم‌های هوشمند است. بدین ترتیب واحدهای ویژه ای جهت مدیریت اطلاعات و فناوری اطلاعات در سازمان ایجاد می‌شود.


    تمرکز قدرت یا اختیار


    اینکه آیا استفاده گسترده فناوری اطلاعات منجر به تمرکز یا نبود تمرکز در عملیات کسب و کار و مدیریت خواهد شد یا نه ممکن است به فلسفه مدیریت عالی بستگی داشته باشد. هر چه میزان کنترل و تاثیر کارکنان رده پایین سازمان بر فرایند تصمیم گیری در سازمان بیشتر باشد، می‌توان نتیجه گرفت که تمرکز در سازمان کمتر شده است و اگر با بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان ،میزان کنترل و تاثیر مدیران بر فرایند تصمیم بیشتر شود،تمرکز بیشتر خواهد بود.بنابر این نمی‌توان در این مورد یک الگوی مشخص و واضح ارائه داد‌.


    قدرت و موقعیت


    با توجه به اینکه اطلاعات یک منبع قدرت است، با ورود سیستم های اطلاعاتی در سازمان میزان اطلاعات تحت کنترل افراد تغییر خواهد کرد و بدین ترتیب قدرت افراد (قدرت ناشی از اطلاعات) تغییر خواهد کرد.


    محتوای شغل


    یکی از اثرات فناوری اطلاعات بر محتوای برخی مشاغل هم در سازمانهای دولتی و هم در سازمانهای خصوصی است. تغییرات در محتوای شغل هنگامی رخ می‌دهد که کار طراحی مجدد شود و از آنجایی که با ورود و توسعه فناوری اطلاعات ،ماهیت برخی از فعالیتهای سازمان تغییر می‌کند، طراحی مشاغل تغییر کرده و به تبع آن محتوای شغل نیز تغییر خواهد کرد.


    تغییرات در شرایط احراز شغل و آموزش


    با توجه به اینکه فعالیت با فناوری اطلاعات،فنون جدید کاری را می‌طلبد، شرایط احراز شغل و آموزش کارکنان نیز بدبن دلیل تغییر خواهد کرد.زیرا مهارتهای سابق کارکنان پاسخگوی این نیازها نخواهد بود.


    تغییرات در نظارت


    این حقیقت که کار کارکنان به صورت خطی (online) انجام و به صورت الکترونیک ذخیره می شود، احتمال و امکان نظارت بیشتر را فراهم می کند. فناوریهای اطلاعات در واقع وسیله ای برای تسهیل کنترل و نظارت هستند.


    تاثیر بر جابه‌جایی شغلی


    یک مبحث جالب توجه تحرک شغلی یا جابه‌جایی شغلی است. امروزه شما می توانید در یک وب سایت مقدار پولی را که به یک شغل در هر مکانی پرداخت می شود را پیدا کنید. استفاده از ویدئو کنفرانس برای مصاحبه ها و عاملان یا نمایندگان هوشمند برای یافتن شغلها و کارکنان جدید، احتمالا ترک خدمت کارکنان را افزایش می دهد.


    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #19 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:39 AM

  10. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    تاثیرات دیگر فناوری اطلاعات بر سازمان


    فناوری اطلاعات احتمالا تاثیرات زیر را نیز بر سازمان خواهد داشت.


    _ اتوماسیون تصمیمات عادی.


    _ نیاز کمتر به تخصص برای برخی تصمیمات.


    _ اتکای کمتر به متخصصان برای حمایت از مدیران عالی.


    _ قدرت و اختیار دادن به سطوح میانی و پایین مدیریت به خاطر پایگاههای دانش .


    _ تصمیم گیری به وسیله کارکنان غیر مدیریتی.


    _ توزیع مجدد قدرت میان مدیران و انتقال قدرت به پایین سازمان.


    _ پشتیبانی الکترونیک از تصمیمات پیچیده ( وب سایت، عاملان هوشمند، سیستم‌های پشتیبانی تصمیم).


    برخی مدیران گزارش می دهند که کامپیوتر به آنها زمان بیشتری می دهد تا به بیرون از دفتر کارشان بروند و بیشتر در جریان امور قرار بگیرند. آنها همچنین دریافتند که آنها می توانند زمان بیشتری برای فعالیتهای برنامه ریزی صرف کنند. جنبه دیگر چالش مدیریت در توانایی فناوری اطلاعات در حمایت از فرایند تصمیم گیری قرار دارد. فناوری اطلاعات می تواند فرایند تصمیم گیری و حتی سبکهای تصمیم گیری را تغییر دهد. برای مثال جمع آوری اطلاعات برای تصمیم گیری خیلی سریعتر صورت خواهد گرفت. عاملان یا نمایندگان هوشمند وب محور می توانند محیط را بررسی و اطلاعات را تفسیر کنند. روندهای فناوری اطلاعات زمان مورد نیاز برای کامل کردن هر گام در فرایند تصمیم گیری را کاهش می دهد.


    تاثیر احتمالی دیگر بر روی شغل مدیران می تواند تغییر در الزامات رهبری باشد. چیزی که به طور عمومی ویژگیهای خوب رهبری محسوب می شود، ممکن است با استفاده از فناوری اطلاعات به طور قابل ملاحظه ای تغییر داده شود. برای مثال هنگامی که ارتباطات رودر رو یا چهره به چهره به وسیله پست الکترونیک و کنفرانس کامپیوتری جایگزین می‌شود، ویژگیهای رهبری که به ظاهر و لباس نسبت داده می‌شود، حداقل می شود.





    کار و فناوری اطلاعات


    سیستمهای اطلاعاتی به راههای مختلف بر افراد تاثیر می گذارند. چیزی که برای یک فرد مزیت است، برای دیگری ممکن است این چنین نباشد. برخی شیوه هایی که فناوری اطلاعات ممکن است افراد، ادراکات و رفتارشان را تحت تاثیر قرار دهند، در این بخش از نوشتار بررسی خواهند شد.





    تاثیر بر رضایت شغلی


    اگر چه برخی شغلها ممکن است به وسیله فناوری اطلاعات به طور اساسی خیلی غنی شوند، شغلهای دیگر ممکن است خیلی تکراری و کمتر رضایت بخش بشوند.


    برای مثال در ابتدای سال 1970، محققان پیش بینی کردند که سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر نظر یا رای مدیریتی را در تصمیم گیری کاهش می دهند و بنابراین مدیران ناراضی ایجاد می کنند.


    فاقد صفات انسانی کردن


    یک انتقاد غالب در مورد سیستم‌های پردازش داده های سنتی، اثر منفی بالقوه آنها بر شخصیت ( فردیت) افراد است. آنها فعالیتهایی را که کامپیوتری می شوند را فاقد صفات انسانی و فاقد شخصیت می‌کنند. برخی از افراد احساس می‌کنند که به خاطر کامپیوتری شدن فاقد هویت و صفات انسانی هستند. از طرف دیگر برخی افراد آن‌قدر به وب معتاد می شوند که فعالیتهای روزمره و منظمشان را در محل کار یا خانه از قلم می اندازند و مشکلات سازمانی و اجتماعی جدیدی ایجاد می کنند.
    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #20 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:40 AM

صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

2000، 2005، 2006، 2014، ، ، high، ice، internet، king، lee، line، masters، ship، smart، فقط، فناوری، فناوریهای، فهرست، فوق، فکر، فکری، فاصله، فروش، فروش،، فرآیند، فراتر، فرد، فردا، فرصتی، فشار، فصل، فعال، قلم، قوانین، قیمت، قابل، قابلیت، قاضی، قدیم، قدرت، قرار، قسمت، قطعه، لینک، لیست، لازم، لباس، مفهوم، مفید، مقاله، مقاومت، مقایسه، مقابل، مقدمه، ملی، منفی، مناسب، مناطق، منبع، منتقل، منتظر، منحصر، مهم، مهمی، مهمترین، مهندس، مهندسی، مهارت، مهارتی، موفقیت، موقعیت، مواد، مواردی، موثر، موجود، مورد، موضوع، می، می‌کنند، می‌کند، می‌گیرد، می‌شود، میلیارد، میلادی، میانی، میزان، مکان، مالی، مانند، ماند، مانع، ماه، متفاوت، متناسب، مترجم، مثل، مثبت، مجله، مجموعه، مجمع، مجهز، مجدد، محققان، محمود، محمد، محوریت، محیط، محصول، محصولات، مختلف، مدل، مدل‌های، مدلهای، مدیریت، مدیران، مدرن، مدرسه، مراقبت، مراحل، مربوط، مرحله، مردم، مردان، مسیر، مستقیم، مشهور، مشکلات، مشکلاتی، مشاهده، مشابه، مشتریان، مشخصات، مصنوعی، مصاحبه، مصرف، مصرفی، مطالعه، معنی، معادن، معرفی، مغزی، نفوذ، نقد، نقش، نقشه، نمی، نمایش، چنین، چند، چندین، چه، نهایت، چهار، چهارم، چهره، نویسندگان، نوع، نوعی، نیاز، چیزی، نیست، نکته، نگهداری، چگونه، چگونگی، نگاه، نگاهی، نام، نامه، چاپ، ناشی، نبود، نبودن، نتیجه، نحوه، نخواهد، ندارند، ندارد، نرم، چرا، نسخه، نشان، نشدن، نشده، نظیر، نظر، هم، همچنان، همه، همین، همکاری، همکاران، هماهنگی، همت، همراه، همسایه، هنر، هوانگ، هوش، هوشمند، هوشنگ، هیچ، ها، های، هایی، ها،، هدف، هدایت، هر، هزینه، هستند، هسته، وقت، وقتی، ولی، ویژه، ویژگی، ویژگی‌های، ویژگیهای، ویدئو، واقعی، وارد، وب، وجود، ورود، وزیر، وسیله، وسایل، وضوح، وضعیت، وعده، یونانی، یک، یکی، یکدیگر، یا، یافته، یاد، یعنی، ژاپن، ژاپنی، ژاپن،، کل، کلمه، کلی، کلیه، کلید، کلیدی، کلاسیک، کم، کمی، کمیته، کمک، کمبود، کمتر، کمر، کنند، کننده، کنیم، کنید، کنترل، کند، که، کهنه، کوچک، کوچک،، کوتاه، کیفیت، کیبورد، کافی، کامل، کاملا، کامپیوتر، کامپیوتر،، کاهش، کار، کارها، کاری، کاری،، کاربران، کاربرد، کاربردهای، کاربردی، کارت، کتاب، کدام، کرد، کردن، کردند، کرده، کسانی، کسب، کشف، کشور، کشورهای، گفت، گیری، گیرد، گام، گاز، گذاری، گذشته، گرفت، گرفتن، گرفته، گره، گروه، گروهی، گزارش، پنج، پنجم، پول، پوشش، پی، پیام، پیدا، پیش، پیش‌بینی، پیشنهاد، پیشنهادهای، پیشرفته، پانزدهم، پایه، پاییز، پایگاه، پایانی، پاسخ، پدیده، پذیرش، پروژه، پرداخت، پس، پست، آلمانی، آلودگی، آموزش، آماده، آماری، آمد، آمریکا، آمریکایی، آن، آنلاین، آنچه، آنها، آنان، آورد، آوردن، آینده، آیا، آید، آزاد، آسیب، آسان، آشنا، آشنایی، آغاز، افراد، افزایش، افزار، الف، الله، الکترونیک، الکترونیکی، العاده، امنیت، امنیتی، امکان، امکانات، اما، امام، انقلاب، انواع، انگلیسی، انتقادات، انتخاب، انتشار، انتظار، انجام، انحراف، اند، اندیشه، اندکی، اندازه، اندازه‌گیری، اندازی، انسان، او، اول، اولین، ای، این، اینکه، اینگونه، اینترنت، اینترنتی، اینجا، ایجاد، ایران، اگر، ابتدای، ابراز، ابزار، اثر، اجمالی، اجتماعی، اجرا، احتمال، احتمالی، احتمالا، احساس، احساسات، اخیر،، اختراع، اختصاصی، ادبیات، اروپا، ارائه، ارتقاء، ارتباط، اردیبهشت، ارزیابی، ارزش، ارسال، از، اسفندماه، اسلامی، اسامی، است، استفاده، است؛، استراتژیک، استرس، اشکال، اشتباه، اصلی، اصطلاح، اضافه، اضطراب، اطلاعاتی، اعضای، بلند، بچه، بنای، بندی، به، بهمن، بهبود، بهتر، بهترین، بهره، بود، بودن، بین، بینی، بیو، بیست، بیشتر، با، بافت، بالا، بالا،، بالاترین، باید، بازی، بازگشت، بازار، باش، باشند، باشیم، باعث، بحث، بخش، بد، بدون، بدی، بدین، بدانیم، بر، برقراری، برنامه، برند، برای، برابر، براساس، برتر، برخی، برد، بررسی، برسد، بزرگ، بزرگی، بزرگترین، بسیار، بسته، بعد، بعدی، تفاوت، تقلید، تقویت، تلفن، تمام، تمامی، تمایز، تماس، تنها، تنهایی، تنظیم، تهیه، تهران، تولید، تواند، توجه، توسط، توصیف، تیم، تکنولوژی، تکنولوژی‌های، تکراری، تا، تایپ، تاکنون، تاب، تاثیر، تاثیرات، تاریخ، تاریخچه، تبلیغات، تبدیل، تجاری، تجربه، تحقیقاتی، تحلیل، تخیلی، تخصص، تدارک، تر، ترقی، ترمیم، ترین، ترک، ترکیب، ترجمه، تشخیص، تصمیمات، تصویر، تعیین، تغییر، تغییرات، ثبت، جلوگیری، جمهوری، جمعی، جهان، جهانی، جهان،، جالب، جای، جایی، جایگزین، جاری، جدول، جدی، جدید، جدیدی، جذب، جزئیات، حفظ، حق، حقوق، حل، حلقه، حمل، حمایت، حوزه، حیاتی، حافظه، حال، حاصل، حاضر، حتی، حجم، حذف، حسن، حساب، حساس، حضور، خلق، خلاقیت، خلاصه، خواهان، خواهد، خواص، خوب، خوبی، خود، خورد، خیلی، خالی، خانه، خاورمیانه، خارج، خارجی، خاطر، خرید، خریدار، خرد، خصوصی، خصوصیات، خطای، خطرات، دفتر، دلیل، دلایل، دلار، دنیا، دنیای، دچار، دنبال، دهند، دهه، دو، دوم، دوره، دیگر، دیجیتال، دید، دیدگاه، دیر، دکتر، دانش، دانشمندان، دانشگاه، دانشجویان، دائم، داخلی، داد، دادن، دادند، داده، داده‌ها، دارند، داروهای، داریم، دارد، داشتن، داشته، در، درمورد، درون، درخت، درست، دست، دسته، دسترسی، رفتار، رفع، رقابت، رمزگشایی، روند، روی، روبرو، روحیه، رود، روز، روزمره، روش، روشن، ریشه، را، راه، راهکارها، رایانه، رایانه‌ها، رابطه، راحتی، رسمی، رسید، رسیدن، رشته، رشد، رضایت، زمینه، زمان، زمانی، زنان، زندگی، زیر، زبان، سفر، سن، سنگ، سنتی، سنجی، سه، سو، سوم، سوی، سوال، سیستم، سال، ساله، سایت، سایتها، سایتهای، ساخت، ساخته، سازمان، سازی، سبک، سخت، سر، سرمایه، سرنوشت، سریع، سرتاسر، سرعت، سطح، شما، شمار، شناختی، شناسایی، شهری، شهریور، شوند، شود، شیوه، شکل، شکست، شایع، شبکه، شخصیت، شد، شدن، شدند، شده، شدت، شروع، شرکت، شرایط، شرح، شرط، ششم، شغل، شغلی، صفحه، صفحات، صنایع، صنعتی، صورت، صورتی، صاحبان، صادق، ضروری، ضعیف، طوفان، طول، طی، طبیعی، طبیعت، طراحی، طراحی سایت، طرح، علمی، علی، علیه، علت، عملکرد، عناصر، عوامل، عوض، عالم، عالی، عادت، عربستان، عرضه، عصر، عظیم، غلبه، غیر، غرب

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0