اطلاعیه مهم: با سلام کاربر گرامی... اگر با یوزر و پسورد هنگام ورود به تاپیک یا صفحاتی که با ادرس tk. شروع می شود، با خطا رو به رو شدین... در نوار ادرس مرورگرتون کلمه tk. را حذف کنید و به جاش com. بزارید و اینتر بزنید و مجدد برای ورود اقدام کنید... با تشکر مدیر کل انجمن
مقالات رشته مدیریت + گرایشات
برترین مطلب این هفته ی سایت

بزودی

بزودی

صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 32
Like Tree4Likes

موضوع: مقالات رشته مدیریت + گرایشات

  1. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax

    Icon2007 مقالات رشته مدیریت + گرایشات

    عنوان مقاله: ارزیابی استراتژی توسعه صنعتی در قالب سند چشم‌انداز 20ساله با تأکید بر دستیابی به فناوری پیشرفته
    مولف/مترجم: میثم جمال‌زاده
    موضوع: مدیریت توسعه / فناوری اطلاعات
    سال انتشار(میلادی): 2006
    وضعیت: تمام متن

    چکیده: بدون شک امروزه فناوری به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح می‌باشد. به خصوص فناوری پیشرفته که در رشد و ترقی صنعت آنها بسیار مؤثر است و در سبقت گرفتن از دیگر رقبا در عرصة تجارت جهانی نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جهت کسب فناوری‌های پیشرفته فعالیت‌ها و اقدام‌های چشم‌گیری در سال‌های اخیر انجام داده است و از مفاد چشم‌انداز بیست‌ساله است که ایران اسلامی بایستی در سال 1404 به جایگاه اول فناوری در آسیای جنوب‌غربی دست یابد. تحقیق حاضر پس از ارائه مطالبی راجع به تعریف و طبقه‌بندی فناوری و انتقال فناوری و بررسی روش‌های آن از جمله سرمایه‌گذاری خارجی و فن‌بازار، به توضیح طرح استراتژی توسعه صنعتی و به خصوص بحث فناوری آن پرداخته است.
    سپس با استفاده از مطالعة میدانی از بین اساتید دانشگاه و کارشناسان مدیریت و اقتصاد آشنا و مرتبط با استراتژی توسعه صنعتی و چشم‌انداز بیست ساله، استراتژی توسعه صنعتی را در قالب سند چشم‌انداز بیست ساله جهت دستیابی به فناوری پیشرفته مورد تحلیل قرار داده است. در نتیجه معلوم گردید طرح استراتژی توسعه صنعتی به دلیل اینکه با یک دید صرفاً اقتصادی تدوین شده است و ابعاد مدیریت فناوری و سیاستگذاری و آینده‌نگاری فناوری در آن به صورت صحیح و کارآمد لحاظ نشده است در دستیابی به فناوری‌های پیشرفتة مطرح در آسیای جنوب‌ غربی در 20 سال آینده (شامل فناوری اطلاعات، نانوفناوری و الکترونیک) آن گونه که انتظار می‌رود اثربخشی ندارد. و این در حالیست که این طرح از نقاط قوت خوبی برخوردار بوده و به عنوان یک کار مبنایی می‌تواند با کمک گرفتن از کارشناسان مدیریت فناوری، استراتژیک و آینده‌نگاری فناوری، تکمیل و اصلاح قابل اجرا و عملیاتی شود.
    کلیدواژه‌ها: توسعه صنعتی ـ سند چشم‌انداز بیست‌ساله ـ آینده‌نگاری[1] ـ فناوری پیشرفته[2] ـ ایران.



    مقدمه
    از جمله مفاد چشم‌انداز20 ساله جمهوری اسلامی ایران دستیابی به جایگاه اول فناوری در منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، خاورمیانه، قفقاز و کشورهای همسایه ایران) است.
    فناوری پیشرفته مهمترین انواع فناوری می‌باشد که در پیشرفت صنعت و اقتصاد کشور و افزایش توان رقابتی آن نقش بسزایی دارد. از آنجایی که طرح‌ها و برنامه‌های کلان کشور بایستی هم‌راستا با چشم‌انداز 20 ساله و در جهت نیل به اهداف آن باشد و طرح استراتژی توسعه صنعتی هم یکی از طرح‌های مطالعاتی گسترده‌ای است که اخیراً توسط گروهی از اساتید دانشگاه انجام شده، فلذا در این تحقیق سعی شده است که قابلیت‌های طرح استراتژی توسعه صنعتی در خصوص دستیابی به فناوری پیشرفته در جهت نیل به اهداف چشم‌انداز 20 ساله مورد بررسی قرار گیرد.
    1- اهداف تحقیق
    الف) به دست آوردن جایگاه و اهمیت فناوری پیشرفته در چشم‌انداز 20 ساله.
    ب) تحلیل استراتژی توسعه صنعتی در خصوص دستیابی به فناوری پیشرفته در قالب چشم‌انداز 20 ساله.
    پ) مشخص کردن نقاط قوت و ضعف در رسیدن به فناوری پیشرفته با توجه به راه کارهایی که در استراتژی توسعه صنعتی بیان شده است.
    ت) ارائه راهکارها و پیشنهادهای جایگزین استراتژی توسعه صنعتی برای دستیابی به فناوری پیشرفته.
    2- سئوالات تحقیق
    الف) زمینه‌های اصلی فناوری پیشرفته در منطقه آسیای جنوب غربی در سال‌های آتی (20 سال آینده) کدامند؟
    ب) آیا جهت‌گیری استراتژی توسعه صنعتی توان نیل به فناوری‌های مذکور را دارا است؟
    پ) پیشنهادهای جایگزین استراتژی توسعه صنعتی جهت نیل به فناوری‌های پیشرفته چیست؟
    3- ادبیات تحقیق
    3-1- فناوری
    کاربر مقابل از Mr.MoHi عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است: MR-엠
    #1 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:23 AM

  2. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    پیش از آنکه فناوری پیشرفته را مورد بررسی قرار دهیم آگاهی از معنا و مفهوم فناوری لازم به نظر می‌رسد. فناوری ترجمه واژه لاتین تکنولوژی می‌باشد، تکنولوژی ریشه یونانی دارد و از دو کلمه تکنو[3] و لوژی[4] تشکیل شده است. تکنو به معنی مهارت و آن چیزی است که آفریده انسان باشد و در مقابل Arche یعنی آفریده خداوند متعال قرار دارد. لوژی در یونان قدیم به معنی علم، دانش و خرد به کار می‌رفته است. به این ترتیب فناوری در ترکیب این دو کلمه هنر و مهارت در دانش را تداعی می‌نماید و این مفهوم نهفته است که انسان خردمند در تعامل با طبیعت به قوانین عام آن دست می‌یابد و با بازآفرینی این قوانین در محیط و شرایط دلخواه، کاربردهای مورد نظر خود را ایجاد می‌کند (محمودنژاد، 1380).
    برای فناوری تعاریف متعددی ذکر شده است که شاید از جمله بهترین ‌آنها بتوان به تلقی ارایه شده از سوی «طارق خلیل[5]» اشاره داشت که معتقد است: «فناوری را می‌توان کلیة دانش‌ها، فرآیندها، ابزارها، روش‌ها و سیستم‌های به کار رفته در ساختن محصولات و ارائه خدمات، تعریف کرد. در بیانی ساده‌تر فناوری روش انجام کار و ابزاری است که توسط آن به اهداف خود نائل می‌شویم، فناوری، کاربرد عملی دانش و ابزاری جهت کمک به تلاش انسان است (خلیل،‌ 1381).
    هر فناوری شامل سه جزء قابل تمایز از یکدیگر و دارای اهمیت یکسان است. این اجزاء عبارتند از: الف) سخت‌افزار ب) نرم‌افزار ج) مغز‌افزار
    علاوه بر سه جزء بالا، «دانش فنی» نیز به طور مستقل در نظر گرفته می‌شود، چرا که تمامی سطح دستیابی به فناوری را شامل می‌شود و می‌تواند نتیجه تجربه، انتقال دانش یا فعالیت‌های عملیاتی باشد.
    فناوری را به چند روش طبقه‌بندی می‌کنند که از جمله، طبقه‌بندی‌ها تقسیم فناوری به شکل زیر می‌باشد:
    الف) فناوری جدید ، ب) فناوری نو ظهور ، پ) فناوری پیشرفته ، ت) فناوری پست ، ث) فناوری متوسط ، ج) فناوری مناسب ، چ) فناوری مستند شده در مقابل نهفته (خلیل،‌1381).
    از این میان فناوری پیشرفته از اهمیت فراوانی برخوردار است.
    3-1-1- تعریف فناوری پیشرفته
    تعریف فناوری پیشرفته به صورت قراردادی است و تعریف واحدی از آن وجود ندارد. فناوری پیشرفته را می‌توان فناوری که در هر عصر در بالاترین سطح علمی ـ تجهیزاتی و مدیریتی طراحی و اجرا شده و باعث خلق محصولات جدیدتر با کارایی‌های متنوع‌تر می‌گردد، تعریف کرد.
    فناوری‌های پیشرفته در بسیاری از صنایع استفاده می‌شوند. هر شرکتی اگر دارای شرایط زیر باشد، دارنده فناوری پیشرفته قلمداد می‌شود:
    • افراد و نیروهای با تحصیلات بالا استخدام کند که بافت اصلی آن را دانشمندان و مهندسین تشکیل می‌دهد.
    • نرخ تغییر فناوری آن نسبت به دیگر صنایع بیشتر باشد.
    • سلاح رقابتش، نوآوری فناوری باشد.
    • مخارج زیادی صرف تحقیق و توسعه کند. یک شاخص کلی این است که نسبت اعتبارهای تحقیق و توسعه به فروش این سازمان یک به ده یا دو برابر متوسط اعتبارهای مشابه در همان صنعت باشد.
    • می‌تواند از فناوری برای رشد سریع خود استفاده کند. ظهور فناوری‌های جدید، بقا آن را به مخاطره می‌اندازد.
    بعضی از سازمان‌های دارای فناوری پیشرفته ممکن است با فناوری‌هایی سر و کار داشته باشند که کاملا خاص و ویژه آن سازمان باشد، به این دسته «فناوری بسیار پیشرفته» اطلاق می‌شود (خلیل، 1381). فناوری‌های پیشرفته در حال حاضرIT، الکترونیک، نانو فناوری، بیو فناوری می‌باشند.
    3-1-2- انتقال فناوری
    از جمله راه‌های مؤثر برای دستیابی به فناوری، خصوصاً فناوری پیشرفته، انتقال فناوری است. انتقال فناوری در کامل‌ترین صورت آن فرآیندی منظم از فعالیت‌های هدفمند است که از طریق آنها مجموعه عناصر فناوری در مکانی به جز مکان اولیه ایجاد فناوری به کار گرفته می‌شود (سمیعی‌نصر، 1381).
    فرآیند انتقال فناوری بین بخش‌های مختلف اقتصادی، همچون انتقال از دانشگاه‌ها به صنایع، انتقال بین شرکت‌ها در سطح بین‌المللی، انتقال درون شرکتی نظیر انتقال از یک مرکز فناوری (جوار صنعت) به بخش ساخت و تولید، و یا بخشی از یک شرکت بین‌المللی به بخش دیگر آن شرکت در کشور دیگر را در بر می‌گیرد (مهندسان مشاور هوایی، 1377).
    الف) کانال‌های جریان فناوری: فناوری، ماهیتی ناملموس و غیر عینی دارد و به راحتی بین کشورها، صنایع، بخش‌ها یا افراد جریان می‌یابد. سه نوع کانال برای جریان فناوری وجود دارد:
    • کانال‌های عمومی: انتقال فناوری به صورتی ناخودآگاه و سهوی صورت می‌گیرد و حتی ممکن است بدون مشارکت مداوم منبع فناوری نیز این روند ادامه یابد.
    • کانال‌های مهندسی معکوس: از دیگر کانال‌های انتقال، که مشارکت فعال منبع فناوری را نمی‌طلبند عبارتند از تقلید و مهندسی معکوس. در این حالت گروهی از افراد می‌توانند از فناوری رمزگشایی کنند و از آن نسخه‌برداری نمایند.
    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #2 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:24 AM

  3. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    • کانا‌ل‌های برنامه‌ریزی شده: انتقال فناوری به صورتی آگاهانه و بر اساس فرآیندی برنامه‌ریزی شده و با موافقت مالک فناوری، صورت می‌گیرد. انتقال برنامه‌ریزی شده از طریق توافق‌نامه‌های مختلفی امکان‌پذیر است که عبارتند از:
    - خرید حق امتیاز[6]
    - فرانشیز[7]
    - سرمایه‌گذاری مشترک[8]
    - پروژه‌های کلید در دست[9]
    - کنسرسیوم فنی و پروژه تحقیقاتی مشترک[10]
    - سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی[11] (خلیل، 1381).
    ب) محاسن و معایب انتقال فناوری: مهمترین حسن انتقال اثربخش فناوری، سرعت آن است اما در عوض معضلات آن عبارتند از:
    • کهنه بودن آنها یا فناوری‌های منسوخ
    • افزایش وام‌های خارجی
    • ایجاد طبقة ممتاز شهری و مشکلات اجتماعی و فرهنگی
    • خارج شدن فناوری بومی و سنتی از میدان
    • غالب فناوری‌های وارداتی سرمایه‌بر هستند و در عوض انرژی زیاد نیاز داشته و آلودگی فراوان دارند (سمیعی‌نصر، 1381).
    3-1-3- یک مدل اساسی انتقال فناوری
    برای انتقال فناوری مدل‌های مختلفی وجود دارد. مدلی که در اینجا ارائه می‌شود با وجود اینکه مدل کلی است، درک ما را نسبت به مؤلفه‌های اصلی انتقال فناوری افزایش می‌دهد. نحو? ارتباط مؤلفه‌های این مدل با یکدیگر عامل تسهیل یا تعریف انتقال فناوری مورد نظر خواهد بود.
    مدل حاضر پنج مؤلفه اصلی دارد که عبارتست از:
    الف) عرضه‌کننده
    ب) فناوری
    پ) دریافت‌کننده
    ت) پیامدها
    ث) ارزیابی (شکل 1) (سمیعی‌نصر، 1381).

    3-2- آینده‌نگاری فناوری
    3-2-1- چیستی آینده‌نگاری
    آینده‌نگاری در تعریفی کلاسیک عبارت است از: «تلاشی منظم، برای بررسی آیندة درازمدت علم، فناوری، اقتصاد، محیط و جامعه به منظور شناسایی فناوری‌های عام نوظهور و همچنین حوزه‌های زیربنایی پژوهش‌های استراتژیک که احتمالاً بیشترین سودهای اقتصادی و اجتماعی را در پی خواهند داشت».
    در این تعریف چند مفهوم ضمنی نیز وجود دارد:
    الف) تلاش برای بررسی آینده بایستی منظم باشد تا تحت عنوان «آینده‌نگاری» قرار گیرد.
    ب) این تلاش‌ها بایستی درازمدت باشند (معمولاً 10 تا 30 ساله).
    پ) آینده‌نگاری به جای اینکه یک مجموعه از فنون باشد یک فرآیند است و شامل مشاوره و تعامل بین جامعة علمی، استفاده‌کنندگان از دستاوردهای پژوهشی و سیاستگذاران است.
    ت) تأکید بر شناسایی سریع فناوری‌های عام نوظهور است، یعنی فناوری‌هایی که استفاده از آنها سودهایی برای بخش‌های مختلف اقتصاد یا جامعه در پی خواهد داشت.
    ث) تأکید دیگر بر پژوهش‌های استراتژیک است، یعنی پژوهش‌های بنیادی که با امید پدیدآوردن مبانی گسترده‌ای از دانش انجام می‌شود، و احتمالاً پیش‌زمینه‌ای برای حل مشکلات و مسائل علمی شناخته شده فعلی یا آتی تشکیل می‌دهد (قاضی‌نوری،‌1383).
    در برنامه‌های مختلف آینده‌نگاری اهداف گوناگونی دنبال می‌شود. این اهداف به ظاهر بی‌ربط به نظر می‌رسند اما می‌توان آنها را در قالب سه موضوع اصلی تقسیم‌بندی کرد:
    الف) ساختن اطلاعاتی که به روند تصمیم‌گیری کمک کنند.
    ب) زمینه‌سازی و ایجاد مدل‌های ذهنی مبتنی بر آینده‌نگاری.
    پ) تشکیل یک چشم‌انداز گروهی برای آینده و دستیابی به وفاق عمومی.
    3-2-2- روش‌های آینده‌نگاری فناوری
    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #3 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:24 AM

  4. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    در آینده‌نگاری فناوری روش‌های گوناگونی وجود دارد که در اجرای آینده‌نگاری، این روش‌ها اغلب به صورت ترکیب به کار می‌روند، بنابراین آگاهی اجمالی از کلیه روش‌های به کار رفته مفید خواهد بود.
    انواع روش‌های به کار رفته در اجرای آینده‌نگاری به قرار زیر است:
    الف) روش دلفی[12]
    ب) روش سناریوسازی[13]
    پ) روش پیمایش محیطی[14]
    ت) روش ذهن‌انگیزی[15]
    ث) روش تحلیل ثبت اختراع[16]
    ج) روش درخت وابستگی[17]
    چ) روش تحلیل ریخت‌شناسی[18]
    ح) روش تأثیرهای متقابل[19]
    خ) روش چرخة آینده[20] (بنیاد توسعة فردا، 1384)
    3-2-3- تجربه آینده‌نگاری فناوری نانو در ایران
    نانوفناوری در دو سال گذشته به عنوان یکی از فناوری‌های پیشتاز مورد توجه دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری بوده است. برای شناسایی آیندة این فناوری گروهی از پژوهشگران در دبیرخانة ستاد نانو از روش‌های مختلف آینده‌نگاری به منظور تعیین نقشه راه[21] کشور در این فناوری استفاده کرده‌اند. این گروه از میان روش‌های مختلف آینده‌نگاری، بیشتر بر روش تحلیل ثبت اختراع، روش درخت وابستگی و روش تأثیرهای متقابل تمرکز داشته است. نکتة جالب این است که به دلیل کمبود و یا ناشناس بودن متخصصان فناوری در کشور، از روش‌های گروهی نظیر دلفی یا طوفان مغزی استفاده نشده است. ضمناً درخت کاربری‌های نانوفناوری که این گروه آن را تهیه کرده است. نتیجه‌ای درخشان از به کارگیری روش‌های آینده‌نگاری است.
    در اینجا باید به یکی از مهمترین اقدام‌های ستاد ملی توسعه نانو اشاره شود و آن تدوین سند راهبرد 10 سالة توسعة نانو در کشور است. این راهبرد، سه دسته برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را در بر می‌گیرد که شامل محورهای پژوهشی، آموزشی، صنعتی و تجاری است. سند یاد شده با ترسیم چشم‌اندازی از آینده توسعه فناوری نانو در کشور، مأموریت خود را تعریف و بر مبنای آن اهدافی را ترسیم کرده است (بنیاد توسعة فردا، 1384).
    3-3- سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران
    برای هم جهت‌سازی سیاست‌های کلی به سوی یک افق واحد توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران تدوین شد که این سند پس از انجام اصلاحاتی توسط مقام معظم رهبری این چشم‌انداز در سال 1384 به رؤسای سه قوه ابلاغ گردید.
    بر اساس این چشم‌انداز ایران 1404، کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل.
    از جمله ویژگی‌های لحاظ شده برای ایران اسلامی در افق این چشم‌انداز مورد زیر می‌باشد:
    «دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه‌ای آسیای جنوبی غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبت سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل».
    به این ترتیب ملاحظه می‌شود که موقعیت ایران از لحاظ فناوری در چشم‌انداز 20 ساله دست یافته به جایگاه اول در منطقة آسیای جنوب غربی می‌باشد.


    اگر بخواهیم برای رسیدن به این موقعیت برنامه‌ریزی کنیم لازم است بدانیم مهمترین فناوری‌ها در 20 سال آینده در منطقه کدامند و از طرفی رقبای ما در منطقه چه کشورهایی هستند. به همین جهت در پرسشنامه تهیه شده در این تحقیق به نظر سنجی از کارشناسان راجع به فناوری‌های برتر آسیای جنوب غربی در 20 سال آینده پرداخته شده است. همین‌طور بررسی اجمالی از وضعیت اقتصادی پنج کشور مطرح در آسیای جنوب غربی یعنی هند، پاکستان، ترکیه، عربستان و ایران به عمل آمده است.
    3-4- استراتژی توسعه صنعتی[22]
    در این تحقیق نقد و بررسی ما بیشتر معطوف به فصل 17 کتاب «خلاصه مطالعات طرح استراتژی توسعه صنعتی» و راه کارها و پیشنهادهایی است که در این قسمت راجع به فناوری پیشرفته ارائه گردیده است و البته این کتاب توسط وزارت صنایع مورد بازنگری و بررسی واقع شد و حاصل آن به صورت سند چندین صفحه‌ای تنظیم شده، که در حال حاضر نیز در دست اصلاح و تکمیل می‌باشد. با توجه به اینکه در سند مذکور مطالب مربوط به فناوری مشابه فصل 17 این کتاب است، ما ارزیابی خود را به این فصل اختصاص داده‌ایم.
    قسمت اول فصل جهت‌گیری فناوری، به ارائه تعاریف مختلف از فناوری و روش‌های متفاوت اندازه‌گیری سطح فناوری می‌پردازد. در قسمت دوم تغییرهای فناوری در جهان مورد بحث قرار گرفته است و قسمت سوم به وضعیت فناوری در ایران در یک مقایسة تطبیقی اختصاص پیدا کرده است. قسمت چهارم مربوط به جمع‌بندی تجربیات به کار رفته در کشورهای مختلف در زمینة سیاست فناوری است و سرانجام در قسمت پنجم پس از نتیجه‌گیری از مباحث به عمل آمده، پشنهادها مطرح می‌شود که حدود بیست و پنج مورد پیشنهاد ذکر شده است که مهمترین آنها به شرح زیر می‌باشد:
    الف) «رشد مستمر صنعتی کشور» برای فائق آمدن بر بیکاری و بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های فراوانی که در اختیار دارد.
    ب) «اتکاء به صادرات صنعتی» برای حصول به نرخ رشد مطلوب.
    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #4 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:25 AM

  5. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    پ) «تولید محصولاتی» که از نظر کیفیت و قیمت، قدرت رقابتی کافی داشته باشد.
    ت) «دستیابی به فناوری پیشرفته و تسلط بر آن» برای تولید محصولاتی با رقابت‌پذیری مطلوب در سطح جهانی.
    ث) «استفاده از فناوری‌های پایین برای دستیابی به فناوری‌های پیشرفته»، با توجه به بررسی تحولات تولید و صادرات صنعتی کشورهای موفق در حال توسعه مشخص شده که آنها با به کارگیری فناوری‌های سطح پایین وارد بازار جهانی شده و به تدریج در لایه‌های پایین فناوری پیشرفته در زنجیرة تولید جهانی قرار گرفته‌اند.
    ج) «وارد شدن در مشارکت جهانی تولید»، کشورهای در حال توسعه از طریق قرار گرفتن در مسیر زنجیره‌های تولید جهانی بر پیچیدگی‌های نرم‌افزاری مربوط به تنظیم روابط بین واحدهای تولیدی مراکز تحقیقاتی از یک سو و مراکز آموزشی از سوی دیگر در فناوری‌های پیشرفته فائق آمده‌اند.
    چ) «سرمایه‌گذاری خارجی» به عنوان یک جزء مهم و یکی از شروط لازم برای دستیابی به فناوری‌های پیشرفته.
    ح) «تعامل مثبت در روابط سیاسی خارجی».
    خ) «نقش راهبردی فناوری پیشرفت» صنایع پیشرفته موجب افزایش بهره‌وری صنایع دیگر کشور که دارای مزیت هستند می‌شود.
    د) «گسترش چشمگیر فناوری اطلاعات» به علت نقشی که این فناوری در افزایش بازده در حوزه‌های دیگر صنعت دارد.
    ذ) «تجهیز و ارتقاء سرمایة انسانی به معنی افزایش و مهارت نیروی کار می‌باشد».
    ر) «بازنگری در کیفیت و کمیت دوره‌های آموزش کاردانی و مهندسی».
    ز) «افزایش توان طراحی فرآیند تولید برای فارغ‌التحصیلان دوره‌های مهندسی».
    ژ) «تشکیل کمیته‌ها در حوزه‌های سرمایه‌گذاری خارجی» در حوزه‌هایی که سرمایه‌گذاری خارجی در کشور توسعه پیدا می‌کند، برای برنامه‌های آموزشی و ظرفیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها، مرکب از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنایع، تشکل صنعتی مربوطه، و بنگاه‌های مشارکت کننده در سرمایه‌گذاری پانزدهم- جذب سرمایة خارجی به عنوان شرط لازم برای دستیابی به فناوری تلقی می‌شود، اما همان‌گونه که در فصل دهم اشاره شد، لزوماً منجر به این نتیجه نمی‌شود. حصول به موفقیت در این زمینه، نیازمند اتخاذ مجموعة کاملی از خط‌مشی‌هایی است که در زیر به آنها اشاره می‌شود.
    س) «توسعه دانشگاه‌های علمی و کاربردی».
    ش) «تعمیق آموزش‌های دانشگاهی تا سطح دکتری در حوزه‌هایی که کشور از مزیت طبیعی برخوردار است مثل نفت و گاز و...».
    ص) «توسعة علوم با کیفیت ممتاز» در زمینه پیچیدگی نرم‌افزاری از نوع قابلیت بسیار بالا در حوزه‌های اقتصاد، مدیریت، بازرگانی، حقوق و روابط بین‌الملل.
    ض) «تأسیس پارک‌های فناوری» توسط دانشگاه‌ها، صنایع خصوصی، دولت (وزارت صنایع و معادن) و در مواردی با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی.
    ع) «جهت‌گیری روشن در تحقیق و توسعه» در حوزة فناوری‌های متوسط جهت‌گیری کلی تحقیق و توسعه معطوف به انتقال فناوری باشد (نه خلق آن) و در حوزة فناوری‌های پیشرفته تحقیق و توسعه معطوف به چگونگی کاربرد در حوزه‌هایی باشد که کشور در آنها از مزیت طبیعی برخوردار است. در فناوری‌های معطوف به منابع طبیعی انجام تحقیق و توسعه حتی تا مرحله به دست آوردن قدرت طراحی قابل تصور است.
    غ) «تأسیس نهادهای پشتیبان» وظیفه این نهادها برنامه‌ریزی تأمین منابع مالی با توجه به وجود مخاطره در این نوع فعالیت و نیز سازماندهی انجام فعالیت است، پیشنهاد می‌شود. برای حوزه‌هایی که جهت‌گیری صادراتی دارند، مجموعه‌ای متشکل از صنایع خصوصی، سرمایه‌گذاری خارجی و دانشگاه‌ها با همکاری و محوریت وزارت صنایع و معادن بر اساس تقاضا و موافقت صنایع خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی به این امر بپردازند (نیلی و همکاران، 1382).
    در پرسشنامه‌ای که در این تحقیق طراحی شده است، اثر بخشی این 20 مورد، ارزیابی می‌شود.
    4- ابزار و روش سنجش
    با توجه به فرضیه‌های تحقیق که عبارتند از:
    الف) زمینه‌های اصلی فناوری پیشرفته در منطقه آسیای جنوب غربی در سال‌های آتی الکترونیک و نانوفناوری است.
    ب) استراتژی توسعه صنعتی فاقد توان نیل به فناوری‌های مذکور است.
    پ) پیشنهادهای جایگزین استراتژی توسعه صنعتی جهت نیل به فناوری‌های پیشرفته.
    بخشی از این تحقیق کار میدانی است که به صورت توزیع و جمع‌آوری پرسشنامه انجام شده است .جامعه آماری ما در این تحقیق همة اساتید دانشگاه و همة کارشناسان مدیریت و اقتصاد آشنا با استراتژی توسعه صنعتی و چشم‌انداز 20 ساله بودند که دارای شرایط زیر باشند:
    الف) دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشتة مدیریت و اقتصاد
    ب) آشنا بودن در حد متوسط با طرح استراتژی توسعه صنعتی و چشم‌انداز بیست ساله (که با استفاده از پرسشنامه آشنایی لازم را داشته باشند شناسایی شدند و کسانی که آشنایی آنها با طرح کمتر از حد متوسط بودند پرسشنامه آنها از تحقیق حذف شد)
    پ) داشتن تجربه عملی یا تحقیق در زمینة مورد نظر
    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #5 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:25 AM

  6. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    ث) تاکید بر سرمایه‌گذاری مشترک (J.V)و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) و توجه به دانش‌های پایه برای ارتقای فناوری پیشرفته
    ج) پس از بررسی نوع فناوری‌ها و قدمت آنها در کشور از تقسیم‌بندی زیر تبعیت شود:


    یعنی در فناوری‌هایی که فاصله ما با صاحبان آن در دنیا بیش از 20سال است از سرمایه گذاری خارجی استفاده شود و در فناوری‌هایی که فاصله ما با دنیا بین 10 تا 20 سال است سرمایه‌گذاری‌ها مشترک انتخاب شود و برای فناوری‌هایی که فاصله ما با دنیا کمتر از 10 سال است مثل نانوفناوری دانش یعنی R&D به کار رفته شود.

    پی‌نوشت‌ها:

    ________________________________________
    * دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام
    ________________________________________
    [1]- Foresight
    [2]- high technology
    [3] - Techno
    [4] - Logy
    [5] - Tarek Khali
    [6] - Licensing
    [7]- Franchise
    [8]- Joint Venture
    [9]- Turn key
    [10] - Foreign Direct Investment
    [11] - Joint Research
    [12] - Delphi
    [13] - Scenario
    [14] - Environmental Scanning
    [15] - Brain Storming
    [16] - Patent
    [17] - Revalance Tree
    [18] - Morphological Analysis
    [19] - Cross Impact Analysis
    [20] - Future cycle
    [21] - Road Map
    22- در اواخر سال 1379 آقای مهندس جهانگیری وزیر وقت صنایع و معادن مسئولیت تدوین استراتژی توسعه صنعتی کشور را به عهده دکتر مسعود نیلی گذاشت. آقای مسعود نیلی به همراه گروهی از اساتید و دانشجویان در دانشکدة مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف انجام این مهم را عهده‌دار شدند و پس از طرح و برنامه‌ریزی و اجرای چندین پروژة تحقیقاتی، نتیجة مطالعات و تحقیقات 2 ساله خود در این موضوع را به صورت کتابی تحت عنوان «خلاصه مطالعات طرح استراتژی توسعه صنعتی» در سال 1382 به چاپ رساندند.

    منابع و مآخذ:

    1. بنیاد توسعة فردا (1384)، روش‌های آینده‌نگاری تکنولوژی، تهران: بنیاد توسعة فردا.
    2. خلیل، طارق (1381)، مدیریت تکنولوژی؛ رمز موفقیت در رقابت و خلق ثروت، ترجمة کامران باقری، تهران: پیام متن، چاپ اول.
    3. سمیعی‌نصر، محمود (1381)، انتقال مؤثر تکنولوژی از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای در حال توسعه، موضوع مورد مطالعه، صنعت ایران خودرو، پروژة تحقیقاتی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
    4. قاضی نوری، سروش (1383)، ارزیابی تکنولوژی: ابزار کمک به سیاستگذاری، تهران: وزارت صنایع، مرکز صنایع نوین.
    5. محمودنژاد، ابراهیم (1380)، مدیریت بر آینده با تکنولوژی فردا، تهران: انستیتو ایزایران.
    6. مؤسسة جغرافیا و کارتوگرافی گیتاشناسی (1379)، اطلس کامل گیتاشناسی، تهران: مؤسسة جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی.
    7. مهندسان مشاور هوایی (1377)، پروژة تدوین سیاست و ضوابط انتقال فناوری حیاتی دفاعی، انتقال فناوری، پنج بحث کلیدی، تهران: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سازمان هوایی ن م معاونت تکنولوژی.
    8. نیلی، مسعود و همکاران (1382)، خلاصه مطالعات طرح استراتژی توسعه صنعتی کشور، تهران: دانشگاه صنعتی شریف.
    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #6 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:26 AM

  7. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    عنوان مقاله: تاثیرات فناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش سازمانی
    مولف/مترجم: امیر محترمی
    موضوع: فناوری اطلاعاتit / مدیریت ارزش
    سال انتشار(میلادی): 2003
    وضعیت: تمام متن
    منبع: ماهنامه تدبیر-سال چهاردهم-شماره139

    چکیده: نوشتار حاضر به بررسی اثرات و جلوه های گوناگون فناوری اطلاعات (it)، در سرتاسر زنجیره ارزش سازمان می پردازد و درنهایت با تعمق در شرایط فعلی سازمانهای کشور و توجه به تجارب موجود در سطح دنیا و پیشنهاداتی در زمینه الزامات و اولویتهای سرمایه گذاری سازمانهای داخلی درهریک از جنبه های متعدد it ارائه خواهدشد که می تواند دستمایه ای برای تدوین استراتژی ها و جهت گیریهای کلان سازمانهای خصوصی و دولتی کشور در حیطه فناوری اطلاعات فراهم سازد.





    مقدمه
    آیا درصورت آزادسازی واردات، صنایع کشور تاب رقابت خواهد داشت؟ چه تدابیری برای غلبه بر ضعفهای تکنولوژیک، بهبود کیفیت و افزایش بهره وری در سازمانهای داخلی کارساز خواهدبود؟
    چگونه می توان افکار عمومی (مشتریان) را از صنایع کشور خشنود ساخت؟
    و... هزاران سوال دیگر که دغدغه مدیران و دست اندرکاران صنعت است.
    فناوری اطلاعات به عنوان ابزار و بستر توسعه، در عرصه رقابت جهانی برای سازمانها و دارای مزایای بی شماری است. امروزه تمامی صنایع به نوعی در معرض تحولات این فناوری واقع شده اند.
    جلوه های کاربرد it در صنایع در کلیه حوزه های زنجیره ارزش (value chain) از ارتباط با تامین کنندگان تا تولید و ارتباط با مشتریان أشکار است.
    زنجیره ارزش: مایکل پورتر اندیشمند حوزه کسب و کار در سال 1985 مدل زنجیره ارزش را ارائه داد (porter 1985). طبق این مدل فعالیتهــــای دخیل در سازمانهای تولیدی را می توان به دو بخش: فعالیتهای اصلی و فعالیتهای پشتیبانی تقسیم کرد. این فعالیتها عبارتند از:
    1 - فعالیتهای اصلی: تدارکات ورودی؛ عملیات تولیدی؛ تدارکات خروجی؛ بازاریابی و فروش؛ خدمات پس از فروش.
    2 - فعالیتهای پشتیبانی: زیرساختهای سازمانی (حسابداری مالی مدیریت)؛ مدیریت منابع انسانی؛ تحقیق وتوسعه؛ تهیه و تدارکات.
    فعالیتهای اصلی آن دسته از فعالیتهایی هستند که اصطلاحاً ارزش افزا (value-added) نامیده می شوند. یعنی انجام أنها سبب ارتقای ارزش محصول و حرکت أن به سمت مشتری می شوند. مثلاً مواداولیه وارده، دریافت، ذخیره سازی و... می شود (لجستیک ورودی) سپس عملیات تولیدی بر روی این مواد صورت می گیرد که آن را به محصول تولیدشده ارتقا می دهد. در ادامه محصول تولیدی بسته بندی، حمل و انبار می شود (لجستیک خروجی). سپس فعالیتهای بازاریابی بر روی محصول سبب افزایش ارزش محصول و فروش آن سبب تبـــــدیل محصول به پول می شود. خدمات پس از فروش نیز فعالیت ارزش افزای دیگری است که در انتها درمورد محصول اعمال می گردد.تمامی این فعالیتها منبع مستقیم ســـــودآوری سازمان به شمار می روند.
    فعالیتهای پشتیبانی آن دسته از فعالیتهایی هستنـــد که حول فعالیتهای اصلی و برای آماده ســـــــازی شرایط اجرای آنها انجام می شوند (شکل 1).

    رویکرد زنجیره ارزش در تحلیل فعالیتهای درون سازمانی ابزاری موثر در شناخت نقاط ضعف و قوت و تصمیم گیری درمورد هریک از این فعالیتهاست. این زنجیره از دوسو با موثرترین عوامل محیطی یعنی تامین کنندگان و مشتریان مرتبط می شود. ارتباط زنجیره ارزش سازمان با زنجیره ارزش تامین کنندگان و مشتریان تشکیل زنجیره ای را می دهد که »پــــورتر« از آن به عنوان سیستم ارزش نام می برد. اما اسامی دیگری مانند شبکه ارزش و یا زنجیره ارزش گسترده و نیز زنجیره عرضه بر آن اطلاق شده است.
    امروزه فناوری اطلاعات در هریک از این حلقه های زنجیره گسترده ارزش کاربردهای عملی و موثری یافته است. درادامه با استفاده از مفهوم زنجیره ارزش گسترده به بررسی نقش it در صنایع و سازمانها پرداخته و به طور خلاصه مهمترین فناوریهای مربوطه را معرفی می کنیم.
    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #7 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:27 AM

  8. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    نقش فناوری اطلاعات در صنعت
    در دهه 1970 که کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها به ویژه صنایع تولیدی گسترش چشمگیری یافت، مکانیزه سازی فعالیتها اهم این کاربردها بود. لذا اولین جلوه های it در زمینه مدیریت موجودی و سیستم های تهیه صورتحساب بود. هدف از این سیستم ها کاهش هزینه های پردازش داده ها بود. با پیشرفت سیستم های اطلاعاتی، سیستم های mrp در زمینه برنامه ریزی مواد موردنیاز و شکل گرفت. به دنبال آن سیستم های mrpii از توسعه این سیستم ها به وجود آمد. در دهه 1990 سیستم های erp برای رفع معضل عدم یکپارچگی سیستم ها و بهره برداری از مزیت یکپارچگی به وجود آمدند. ضمن اینکه با به وجود آمدن امکانات شبکه، سیستم های بین سازمانی (ios) ، مبادلات الکترونیکی (edi) و در این اواخر کسب وکار الکترونیک (e-business) رشد و تسوعه یافتند. (شکل 2)

    با استفاده از مدل تلفیقی زنجیره ارزش گسترده به بررسی کاربردهای فناوری اطلاعات در سازمانها می پردازیم. (شکل 3)

    برنامه ریزی منابع انسانی چیست؟
    سیستم های اطلاعاتی که در دهه های گذشته مورداستفاده قرار می گرفت دارای ضعف و یا عدم برخورداری از مزیتی بودند که همان یکپارچگی سیستم ها است.
    همان طور که در زنجیره ارزش سازمان مشاهده کردیم فعالیتهای درون سازمان در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند. این ارتباط سبب می شود برای برنامه ریزی هریک از این فعالیتها در زنجیره ارزش نیازمند اطلاعاتی از سایر حوزه های کارکردی باشیم. از این رو یکپارچگی سیستم های اطلاعاتی سبب تسهیل و تسریع برنامه ریزی منابع سازمانی می شود. کاهش فعالیتهای اضافی و فعالیتهای مازاد، برنامه ریـــــزی جامع و دقیق و حصول تصمیم گیریهای دقیقتر و... از مزایای یکپارچگی است.
    سیستم های برنامه ریزی جامع منابع سازمان (erp) بر محور پاسخگویی به این نیاز شکل گرفتند. به طور خلاصه برنامه ریزی منابع سازمان را می توان راهکاری یکپارچه برای برنامه ریزی و مدیریت تمامی منابع سازمان تعریف کرد (turban 2002). درحقیقت سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان دربرگیرنده همان ماژول های mis هستند که با رویکــــردی سیستمی و یکپارچه طراحی شده اند.


    استقرار سیستم برنامه ریزی منابع سازمان
    - پیاده سازی یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمان به صورت کارا و موفق دربرگیرنده زمان و هزینه بالایی است. لذا اگر از مشاوری می شنوید که یک برنامه ریزی منابع را در سازمان در عرض 3 تا 6 ماه پیاده می کند قاطعانه نپذیرند. چنین زمان کوتاه وقتی میسر است که یا سازمان خیلی کوچک باشد که در این صورت اصلاً استفاده از این سیستم عاقلانه نیست و یا اینکه پیاده سازی تنها محدود به بخش کوچکی از سازمان باشد که در این صورت نیز برنامه ریزی منابع سازمان چیزی نیست جز یک نرم افزار گران که انتخاب أن به نفع سازمان نیست (shields,m.g. 2001). در شرایط کنونی کشور ما^، پیاده سازی چنین سیستم هایی بیش از دو سال طول خواهدکشید.
    - به کارگیری سیستم برنامه ریزی منابع سازمان مستلزم زیرساختهای فنی سازمانی منابع انسانی و تغییر سازمانی است. لذا در برنامه ریزی برای پیاده سازی آن مدیریت تغییر و مهندسی مجدد فعالیتها ضروری است (chorafas 2001).
    - اگر برنامه ریزی منابع سازمان به درستی و با ملاحظات اقتصادی وسازمانی صورت گیرد سودآوری آن قطعی است.
    - باتوجه به روند حرکت کسب و کار و مباحثی مانند کسب و کار الکترونیکی سازمانها خــــواه ناخواه طی زمان به سوی استفاده از سیستم های برنـــامه ریزی منابع سازمان رانده می شوند. چه اینکه وجود سیستم های اطلاعاتی یکپارچه از ضروریات حرکت به سمت کسب و کار الکترونیک و رقابت در سالهای آتی است.
    - بررسی 63 سازمان در سطح جهان نشانگر این است که به طور میانگین بازگشت سرمایه در استقرار سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان پس از 8مــاه آغاز و مقدمه صرفه جویی در هزینه ها بسیار بالاست (koch c, 2002). - در پیاده سازی سیستم ها بازنگری فرایندها و مهندسی مجدد به ویژه در سازمانهای کشور ما امری است حیاتی که بدون آن چندان نمی توان به مزایای حاصل از پیاده سازی امیدوار بود.
    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #8 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:28 AM

  9. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    مدیریت ارتباطات مشتری چیست؟
    (9)crmواژه ای است که شامل انواع متدولوژی، نرم افزار و قابلیتهای اینترنت است که به یک شرکت در مدیریت و نحوه ارتباط با مشتریان (بازاریابی - سفارش گیری و فروش) کمک می کند (laudon & laudon 2002) . به عنوان مثال، شرکت ممکن است یک پایگاه اطلاعاتی درمورد مشتریانش ایجاد کند و در آن چگونگی ارتباطات را با جزئیات کافی مشخص سازد به گونه ای که مدیریت، مسئولان فروش، ارائه کنندگان خدمات و شاید حتی خود مشتریان بتوانند مستقیماً به داده ها دسترسی یابند.
    تطابق نیازهای مشتریان با نوع محصولات و خدمات و دراختیار داشتن اطلاعات کافی از نیاز مشتری و همچنین دسترسی به اطلاعاتی نظیر محصولات یا خدمات دیگری که مشتری قبلاً دریافت کرده از مزایای دیگر این سیستم است.


    شرح سیستم مدیریت ارتباطات مشتری
    برای پیاده سازی این سیستم بایستی از سیستم های نرم افزاری ویژه استفاده کرد. این سیستم ها دارای هسته های اصلی و استاندارد بوده که ممکن است بنا به شرایط هر سازمان نیاز به تکمیل و توسعه سفارشی این سیستم ها باشد. سیستم های مدیریت ارتباطات مشتری فعلاً دارای 5 موتور اصلی و استاندارد به شرح زیر است که به احتمال زیاد در آینده تغییر کرده و موتورهای دیگری به آنها اضافه خواهدشد:
    تمرکز اطلاعات مشتری در یک نقطه: چرا که در شرایط حاضر در اکثر سازمانها که اطلاعات مشتریها را دقیقاً نگهداری می کنند این اطلاعات در نقاط مختلفی (اطلاعات نزد فروشنده، امور مالی، خدمات پس از فروش و...) جمع آوری می شوند که برای استفاده از آنها و برای توسعه بازار مشکلات زیادی به دلیل تفرق اطلاعات مشتری ایجاد می شود؛
    تجزیه وتحلیل و بخشی کردن اطلاعات مشتری: درصورت تنوع کالا و خدمات یک سازمان، این موتور اقدام به بخش کردن مشتریها و تجزیه تحلیل ویژه برای وضعیت جاری و توسعه بازارهای هدف براساس اطلاعات هر بخش می کند؛
    اختصاصی کردن نیاز مشتری: باتوجه به امکان ارتباط خاص با مشتریها، این موتور خواهد توانست نیاز مشتریها را به صورت خــاص جمع آوری و دراختیار سازمان قرار دهد تا سازمان بتواند نیاز خاص آنها را طراحی و تامین سازد؛
    امکان تماس با مشتری ازطریق وسیله موردعلاقه هرکدام: بعضی مشتریها از سیستم فاکس، و بعضی پست الکترونیکی، و بعضی نامه و امثال آن استفاده می کنند. این موتور ضمن برقراری ارتباط فعال و سریع با تمام مشتریها^، با هرکدام ازطریق وسیله انتخابی وی تماس می گیرد؛
    انتقال اطلاعات ومبادلات بین مشتری و سازمان: تمامی ارتباطات و مبادلات بین مشتریها و سازمان ازطریق این موتور مدیریت می شود. این اطلاعات شامل سفارش کالا و خدمات، اطلاعات مالی و پرداختها، اطلاعات ساخت و تکمیل سفارش مشتری، ارسال کالا یا خدمات برای مشتری، ارسال صورتحساب، اطلاعات ارسال کالا و خدمات پس از فروش آموزش وپشتیبانیهای مشتری، اطلاع رسانی به مشتریها براساس علاقه و نیاز هرکدام، وبقیه موارد است.


    نگاهی به نقش فناوری اطلاعات درسازمانها
    امروزه استفاده از جنبه های مختلف فناوری اطلاعات درسازمانهای سطح جهان امــری ناگزیر و گسترده است. استفاده از سیستم های تولید منعطف، سیستم های یکپارچه اطلاعاتی، شبکه های ارتباطـــــی بین سازمانی (ios) و سیستم های مدیریت زنجیره عرضه و... از ضروریات رقابت در عرصه جهانی به شمار می آید. جلوه های نوین کسب و کار الکترونیکی در عرصه صنایع گسترش فوق العاده ای یافته است.
    دراین میان، تشکیل شبکه های ارتباطی مشترک بین شرکتهای معظم هر صنعت، آنها را قادر به کسب و تسهیم منافع عظیم و درعین حال ایجاد مانع برای ورود رقبای جدید درعرصه جهانی ساخته است.


    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #9 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:29 AM

  10. Mr.MoHi آواتار ها
    Mr.MoHi
    کاربر انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    کاربر انجمن
    Sep 2016
    China
    32
    1,368
    20
    1,368 امتیاز ، سطح 20
    68% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 32
    0% فعالیت
    برچسب زن کلاس اول1000 امتیاز31 روز ثبت نام شده
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 ارسال
    Relax
    استراتژی های فناوری اطلاعات در بخش صنایع و سازمانهای کشور
    به برخی از شایع ترین مشکلات و پیش فرضها و احتمالاتی که صنایع کشور با آن روبرو هستند می پردازیم:
    بیشتر شرکتهای سازمانهای کشور در زمینه سیستم هـــای اطلاعاتی دارای نقایص و کاستی های فراوانند لذا برای ترمیم یا ایجاد آنها سرمایه گذاری های وسیع موردنیاز است؛ استفاده و به کارگیری فناوری اطلاعات در سازمانها برای باقی ماندن در عرصه رقابت (سطح جهان) یا کاهش هزینه ها و رضایت مشتری الزامی است؛ صنایع کشور ما برای رقابت در عرصه جهانی نیازمند همکاری با یکدیگر برای ورود به این بازارها و رقابت دراین بازارها هستند؛
    قدرت رقابت صنایع کشور در بازارهای جهانی با معیارها و استانداردهای سازمانی کنونی بسیار ضعیف خواهدبود؛
    هزینه ها در زنجیره عرضه صنایع داخلی به نسبت استانداردهای جهانی بسیار بالاست؛
    رضایت مشتریان عامل بالقوه ای در سودآوری سازمانی است و صنایع ما در کسب رضایت مشتریان با مشکل مواجه اند (قیمت وکیفیت و....)؛
    در سالهای اخیر صنعت قطعه سازی و تامین از داخل صنایع کشور رونق یافته و بالطبع تعداد تامین کنندگان افزایش یافته. مدیریت مناسب وارتباطات سریع با این تامین کنندگان می تواند تاثیر بسزایی درکاهش هزینه و افزایش کیفیت ایفا کند؛
    اغلب سازمانهای ما با بازار انبوه و مازاد تقاضا روبرو هستند؛
    صنایع کشور باید به سمت شیوه های نوین مدیریت و تولیدگام بردارند تا در زمینه افزایش کیفیت و کاهش قیمت و افزایش تیراژ دست یابند.
    توصیفاتی که ازکاربردهای فناوری اطلاعات در زنجیره ارزش سازمانها بیان شد هرکدام به طور بــــــــالقوه پاسخی برای پیش فرضهای ذکر شده درپی دارد. حال باید دید که کدام کاربردها و برای رفع چه مشکل یا ترفیع کدام مزیت مناسب و معتبر است. به دلیل محدودیت منابع. صنایع داخل کشور باید اولویت و اثربخشی هریک از این کاربردها را شناخته وبرنامه ای جامع در راستای استفاده از فناوری اطلاعات در رفع ضعفها و ایجاد توانمندیهای خویش تدوین کنند. درحقیقت تدوین استراتژی فناوری اطلاعات برای این سازمانها ضرورتی حیاتی به شمار می آید. و به گمان ما پیش از آنکه صنعت کشور به اجبار روی بدین سو نهد بهتر آن است که آگاهانه و به سرعت درجهت تقویت و تبیین بنیانهای فعالیت خویش برمبنای فناوری اطلاعات همت گمارد که بی گمان نتایج مثبتی درپی خواهد داشت.
    همان طور که ذکر شد کاربرد فناوری اطلاعات درسازمانها و به ویژه صنایع جهان، امری بــــــدیهی وضروری شده است. تصمیم گیری درمورد استقرارکاربردهای فناوری اطلاعات به دلیل حساسیت، هزینه های بالا و ریسک مـــــــوفقیت آن ازجمله تصمیم گیریهای حساس است که پیش از اقدام، می باید تمامی جوانب را درنظر داشت و اطلاعات لازم را جمع آوری و تحلیل کرد تا بتوان توجیه اقتصادی و سازمانی آن را سنجید. از آنجا که نگارندگان به این اطلاعات دسترسی نداشته و اصولاً هدف ما نیز تنها ارائه دیدگاههای کلی برای کمک به تدوین استراتژی های سازمانهای کشور در این زمینه است لذا براساس مطالعات و آشنایی که با این مقوله داشته ایم و باتوجه به موارد ذکر شده در طول این نوشتار بر این باوریم که:
    - سازمانها و صنایع کشور باید هرچه زودتر به سمت استفاده وسیع و برنامه ریزی شده از فناوری اطلاعات در فعالیتهای خویش اقدام ورزند؛
    - این حرکت باید برنامه ریزی شده، سریع و با تدوین استراتژی فناوری اطلاعات شرکت آغاز گردد؛
    - رویکرد و سلسله مراتب حرکتی توسعه کاربری های فناوری اطلاعات در این سازمانها باید از سلسله مراتب ذیل پیروی کند:
    توسعه و تدارک زیرساختهای موردنیاز؛
    منابع انسانی و مهارتهای موردنیاز؛
    مهندسی مجدد فرایندها؛
    سخت افزار و سیستم مدیریت پایگاه داده؛
    شبکه های ارتباطات الکترونیکی درون و برون سازمانی؛
    مقدمات سازمانی (برنامه ریزی، ساختار سازمانی، افزایش قابلیتها و مهارت های مدیریتی و انسانی و...).
    ایجاد سیستم های اطلاعاتی یکپارچه درون سازمانی (سیستم های تولید و خدمات، تدارکات، بازاریابی و فروش، مالی و...)
    استقرار سیستم های کاربردی پیشرفته(...CRM, SCM, IOS,)
    حرکت به سوی کسب وکار الکترونیک.


    نتیجه گیری
    صنایع کشور با محدودیتها و مشکلات عدیده ای دست به گریبانند. این صنایع برای حل این معضلات وقابلیت رقابت در عرصه جهانی نیازمند تحولات وسیع و سریع هستند. فناوری اطلاعات به عنوان ابزاری تحول آفرین دارای کاربردهای مختلفی در هریک از مراحل زنجیره ارزش و عرضه سازمانهاست. این کاربردها در صورت استفاده برنامه ریزی شده و مناسب می توانند به سوالهای فراروی صنایع کشور پاسخ دهند. حرکت به سوی توسعه این کاربردها باید برنامه ریزی شده و برپایه استراتژی های آگاهانه در حوزه فناوری اطلاعات باشد. حرکت به سوی این فناوری جبریست که بهتراست به اختیار به سوی آن گام نهاد.


    پانوشتها:
    1 - ERP : ENTERPRISE RESOURCE PLANNING.
    2 - CAD: COMPUTER AIDED DESIGN.
    3 - CAM: COMPUTER AIDED MANUFACTURING.
    4 - MRPII: MANUFACTURE REQUIREMENT PLANNING.
    5 - FMS: FLEXIBLE MANUFACTURING SYSTEM.
    6 - SCM=SUPPLY CHAIN MANAGEMENT.
    7 - BUSINESS TO BUSINESS.
    8 - BUSINESS TO EMPLOYEES.
    9 - CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT.


    منابع و مراجع
    1 - CHORAFAS D.N. INTEGRATING ERP, CRM, SCM AND SMART MATERIAL, AUERBACH, 2001, CRC PRESS.
    2 - KOCH, C. THE ABCs OF ERP, 2002. ERP CENTER.
    3 - LAUDON, K AND LAUDEN J., MANAGEMENT INFORMATION SYSTEMS,
    PRENTICE-HALL, 2002. 4 - SHIELDS M.G. E-BUSINESS AND ERP., 2001 WHILLEY.
    5 - TURBAN, E. INFORMATION TECHNOLOGY FOR MANAGEMENT, 2002. WILLEY, INC.
    مشکل کار اینجاست برای رضای مردم هرکاری میکنیم جز رضای خدا
    #10 ارسال شده در تاريخ 09-08-2016 در ساعت 10:30 AM

صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

2000، 2005، 2006، 2014، ، ، high، ice، internet، king، lee، line، masters، ship، smart، فقط، فناوری، فناوریهای، فهرست، فوق، فکر، فکری، فاصله، فروش، فروش،، فرآیند، فراتر، فرد، فردا، فرصتی، فشار، فصل، فعال، قلم، قوانین، قیمت، قابل، قابلیت، قاضی، قدیم، قدرت، قرار، قسمت، قطعه، لینک، لیست، لازم، لباس، مفهوم، مفید، مقاله، مقاومت، مقایسه، مقابل، مقدمه، ملی، منفی، مناسب، مناطق، منبع، منتقل، منتظر، منحصر، مهم، مهمی، مهمترین، مهندس، مهندسی، مهارت، مهارتی، موفقیت، موقعیت، مواد، مواردی، موثر، موجود، مورد، موضوع، می، می‌کنند، می‌کند، می‌گیرد، می‌شود، میلیارد، میلادی، میانی، میزان، مکان، مالی، مانند، ماند، مانع، ماه، متفاوت، متناسب، مترجم، مثل، مثبت، مجله، مجموعه، مجمع، مجهز، مجدد، محققان، محمود، محمد، محوریت، محیط، محصول، محصولات، مختلف، مدل، مدل‌های، مدلهای، مدیریت، مدیران، مدرن، مدرسه، مراقبت، مراحل، مربوط، مرحله، مردم، مردان، مسیر، مستقیم، مشهور، مشکلات، مشکلاتی، مشاهده، مشابه، مشتریان، مشخصات، مصنوعی، مصاحبه، مصرف، مصرفی، مطالعه، معنی، معادن، معرفی، مغزی، نفوذ، نقد، نقش، نقشه، نمی، نمایش، چنین، چند، چندین، چه، نهایت، چهار، چهارم، چهره، نویسندگان، نوع، نوعی، نیاز، چیزی، نیست، نکته، نگهداری، چگونه، چگونگی، نگاه، نگاهی، نام، نامه، چاپ، ناشی، نبود، نبودن، نتیجه، نحوه، نخواهد، ندارند، ندارد، نرم، چرا، نسخه، نشان، نشدن، نشده، نظیر، نظر، هم، همچنان، همه، همین، همکاری، همکاران، هماهنگی، همت، همراه، همسایه، هنر، هوانگ، هوش، هوشمند، هوشنگ، هیچ، ها، های، هایی، ها،، هدف، هدایت، هر، هزینه، هستند، هسته، وقت، وقتی، ولی، ویژه، ویژگی، ویژگی‌های، ویژگیهای، ویدئو، واقعی، وارد، وب، وجود، ورود، وزیر، وسیله، وسایل، وضوح، وضعیت، وعده، یونانی، یک، یکی، یکدیگر، یا، یافته، یاد، یعنی، ژاپن، ژاپنی، ژاپن،، کل، کلمه، کلی، کلیه، کلید، کلیدی، کلاسیک، کم، کمی، کمیته، کمک، کمبود، کمتر، کمر، کنند، کننده، کنیم، کنید، کنترل، کند، که، کهنه، کوچک، کوچک،، کوتاه، کیفیت، کیبورد، کافی، کامل، کاملا، کامپیوتر، کامپیوتر،، کاهش، کار، کارها، کاری، کاری،، کاربران، کاربرد، کاربردهای، کاربردی، کارت، کتاب، کدام، کرد، کردن، کردند، کرده، کسانی، کسب، کشف، کشور، کشورهای، گفت، گیری، گیرد، گام، گاز، گذاری، گذشته، گرفت، گرفتن، گرفته، گره، گروه، گروهی، گزارش، پنج، پنجم، پول، پوشش، پی، پیام، پیدا، پیش، پیش‌بینی، پیشنهاد، پیشنهادهای، پیشرفته، پانزدهم، پایه، پاییز، پایگاه، پایانی، پاسخ، پدیده، پذیرش، پروژه، پرداخت، پس، پست، آلمانی، آلودگی، آموزش، آماده، آماری، آمد، آمریکا، آمریکایی، آن، آنلاین، آنچه، آنها، آنان، آورد، آوردن، آینده، آیا، آید، آزاد، آسیب، آسان، آشنا، آشنایی، آغاز، افراد، افزایش، افزار، الف، الله، الکترونیک، الکترونیکی، العاده، امنیت، امنیتی، امکان، امکانات، اما، امام، انقلاب، انواع، انگلیسی، انتقادات، انتخاب، انتشار، انتظار، انجام، انحراف، اند، اندیشه، اندکی، اندازه، اندازه‌گیری، اندازی، انسان، او، اول، اولین، ای، این، اینکه، اینگونه، اینترنت، اینترنتی، اینجا، ایجاد، ایران، اگر، ابتدای، ابراز، ابزار، اثر، اجمالی، اجتماعی، اجرا، احتمال، احتمالی، احتمالا، احساس، احساسات، اخیر،، اختراع، اختصاصی، ادبیات، اروپا، ارائه، ارتقاء، ارتباط، اردیبهشت، ارزیابی، ارزش، ارسال، از، اسفندماه، اسلامی، اسامی، است، استفاده، است؛، استراتژیک، استرس، اشکال، اشتباه، اصلی، اصطلاح، اضافه، اضطراب، اطلاعاتی، اعضای، بلند، بچه، بنای، بندی، به، بهمن، بهبود، بهتر، بهترین، بهره، بود، بودن، بین، بینی، بیو، بیست، بیشتر، با، بافت، بالا، بالا،، بالاترین، باید، بازی، بازگشت، بازار، باش، باشند، باشیم، باعث، بحث، بخش، بد، بدون، بدی، بدین، بدانیم، بر، برقراری، برنامه، برند، برای، برابر، براساس، برتر، برخی، برد، بررسی، برسد، بزرگ، بزرگی، بزرگترین، بسیار، بسته، بعد، بعدی، تفاوت، تقلید، تقویت، تلفن، تمام، تمامی، تمایز، تماس، تنها، تنهایی، تنظیم، تهیه، تهران، تولید، تواند، توجه، توسط، توصیف، تیم، تکنولوژی، تکنولوژی‌های، تکراری، تا، تایپ، تاکنون، تاب، تاثیر، تاثیرات، تاریخ، تاریخچه، تبلیغات، تبدیل، تجاری، تجربه، تحقیقاتی، تحلیل، تخیلی، تخصص، تدارک، تر، ترقی، ترمیم، ترین، ترک، ترکیب، ترجمه، تشخیص، تصمیمات، تصویر، تعیین، تغییر، تغییرات، ثبت، جلوگیری، جمهوری، جمعی، جهان، جهانی، جهان،، جالب، جای، جایی، جایگزین، جاری، جدول، جدی، جدید، جدیدی، جذب، جزئیات، حفظ، حق، حقوق، حل، حلقه، حمل، حمایت، حوزه، حیاتی، حافظه، حال، حاصل، حاضر، حتی، حجم، حذف، حسن، حساب، حساس، حضور، خلق، خلاقیت، خلاصه، خواهان، خواهد، خواص، خوب، خوبی، خود، خورد، خیلی، خالی، خانه، خاورمیانه، خارج، خارجی، خاطر، خرید، خریدار، خرد، خصوصی، خصوصیات، خطای، خطرات، دفتر، دلیل، دلایل، دلار، دنیا، دنیای، دچار، دنبال، دهند، دهه، دو، دوم، دوره، دیگر، دیجیتال، دید، دیدگاه، دیر، دکتر، دانش، دانشمندان، دانشگاه، دانشجویان، دائم، داخلی، داد، دادن، دادند، داده، داده‌ها، دارند، داروهای، داریم، دارد، داشتن، داشته، در، درمورد، درون، درخت، درست، دست، دسته، دسترسی، رفتار، رفع، رقابت، رمزگشایی، روند، روی، روبرو، روحیه، رود، روز، روزمره، روش، روشن، ریشه، را، راه، راهکارها، رایانه، رایانه‌ها، رابطه، راحتی، رسمی، رسید، رسیدن، رشته، رشد، رضایت، زمینه، زمان، زمانی، زنان، زندگی، زیر، زبان، سفر، سن، سنگ، سنتی، سنجی، سه، سو، سوم، سوی، سوال، سیستم، سال، ساله، سایت، سایتها، سایتهای، ساخت، ساخته، سازمان، سازی، سبک، سخت، سر، سرمایه، سرنوشت، سریع، سرتاسر، سرعت، سطح، شما، شمار، شناختی، شناسایی، شهری، شهریور، شوند، شود، شیوه، شکل، شکست، شایع، شبکه، شخصیت، شد، شدن، شدند، شده، شدت، شروع، شرکت، شرایط، شرح، شرط، ششم، شغل، شغلی، صفحه، صفحات، صنایع، صنعتی، صورت، صورتی، صاحبان، صادق، ضروری، ضعیف، طوفان، طول، طی، طبیعی، طبیعت، طراحی، طراحی سایت، طرح، علمی، علی، علیه، علت، عملکرد، عناصر، عوامل، عوض، عالم، عالی، عادت، عربستان، عرضه، عصر، عظیم، غلبه، غیر، غرب

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0