اطلاعیه مهم: با سلام کاربر گرامی... اگر با یوزر و پسورد هنگام ورود به تاپیک یا صفحاتی که با ادرس tk. شروع می شود، با خطا رو به رو شدین... در نوار ادرس مرورگرتون کلمه tk. را حذف کنید و به جاش com. بزارید و اینتر بزنید و مجدد برای ورود اقدام کنید... با تشکر مدیر کل انجمن
هنر معماری اسلامی
برترین مطلب این هفته ی سایت

بزودی

بزودی

نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: هنر معماری اسلامی

  1. MR-엠 آواتار ها
    MR-엠
    معاون کل انجمن
    http://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/nrtfq8oe4y3n4ataqsc.pnghttp://up.vbiran.ir/images/x8yx5wzjnfalz1ga8oa8.png
    معاون کل انجمن
    Jan 2014
    1,398
    35,081
    100
    35,081 امتیاز ، سطح 100
    0% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 0
    0% فعالیت
    سه دوستایجاد کننده آلبوم تصاویربیشترین فعالیتبرچسب زن کلاس اولاولین گروه شما
    پایان دهنده گفتگو
    2,059
    تشکر شده 3,381 بار در 1,232 ارسال
    Ghamgin

    هنر معماری اسلامی

    [برای مشاهده لینک ثبت نام کنید. ]

    دراواخر قرن دهم قمری، در زمان شاه عباس پایتخت از قزوین به اصفهان انتقال یافت.
    با انتخاب پایتخت جدید، این شهر به عنوان یکی ازدرخشانترن شهرهای شرق گسترش پیدا کرد.
    بازارها، کاخها، مساجد، باغها، پلها در نقشه شهر گنجانیده شده بود.
    در این زمان همه بناهای مذهبی با تزیینات کاشیکاری آرایش شدند.
    بناهای مسجد شیخ لطفالله سر در قیصریه و مسجد امام (شاه) درمیدان نقش جهان با کاشیهای معرق مزین شدند.
    آجرهای مربع کاشی منقوش، معروف به آجرهای «هفت رنگ» در بناها به مقیاس گسترده مورد استفاده قرار گرفت.
    نقش و نگار کاشیها و رنگهای آنها زینت خاصی به بناهای این دوره بخشیده است.
    نه تنها دیوارها، بلکه گنبدها، ایوان، طاقنماها سردر ورودیها و مناره با کاشی و موزاییک آراسته شد.
    ساخت سردرهای بزرگ با کاشیهای شفاف و گچبری مقرنسکاری در عصر صفویه پیشرفت بسیار داشت.
    ترکیب سردر برزگ و منارههای طرفین آن با صحن چهار ایوانی و ساختمانهای اطراف آن و قراردادن گنبد به گونهای که با همه ساختمان متناسب باشد، درمعماری زمان صفوی به درجه کمال رسید.
    با توجه به امنیت ایران در این دوره بناهایی بزرگ و عالی مانند کاخهای عالی قاپو، چهل ستون، هشت بهشت و تالار اشرف در اصفهان و بقعه شاهزاده حسین، سردر عالی قاپو و چهلستون در قزوین ساخته شدند.
    دیوارهای این کاخها ازکاشی های خوش آب و رنگ پوشیده شده ومیان مجموع آنها با نقوش نقاشان معروف آن دوره پیوند هست. سقفها و دیوارها نیز غالباً با منبت کاری تزیین میشدند.
    تزیینات چوبی در بناهای غیرمذهبی دارای نقش اصلی بود و در آنها میزان بیشتری ازتذهیب کاری و نقاشیهای لاکی استفاده میشد.
    طرحهای آنها با هنر مینیاتور دارای رابطه نزدیکی بود.
    کندهکاری و خراطی به ویژه در درها و سقفها خود هنر خاصی دراین دوره بوده است.
    نقاشیهای دیواری (فرسک) در کاخ عالی قاپو، قصر اشرف و چهلستون و همچنین آیینهکاری به عنوان نوعی تزیین جدید دربناها، مانند آیینه خانه، مورد استفاده قرار گرفته است.
    به طور کلی قرن دهم ویازدهم قمری، به عنوان دوران شکوفایی هنرهای اسلامی ایران، و اصفهان یکی از مهمترین و زیباترین شهرهای این دوره بوده است.
    بناهای بزرگ شهر اغلب با کاشیکاریهای زیبا تزیین شدهاند.
    وقتی شاه عباس اصفهان را پایتخت خود قرار داد، نقشه جدیدی برای شهر طرح کرد:
    خیابان بزرگ و معروف چهارباغ را او ساخت و طرفین خیابان را دستور داد درخت بکارند.
    این خیابان به پل بزرگی که روی زاینده رود است، میرسد.
    در میانه شهر، میدان بزرگ «نقش جهان» قرار دارد.
    مسجد امام (شاه) درسمت جنوب و قصر عالی قاپو در مغرب و مسجد شیخ لطفالله در مشرق و سردر بازار قیصریه در شمال آن جای گرفته اند. این میدان جای چوگانبازی بوده و دروازههای سنگی که برای این بازی ساخته شده، هنوز در دو سوی میدان موجود است. در چهار سوی این میدان قریب دویست باب حجرات در دو طبقه ساخته شده است.
    بنای مسجد امام (شاه) که در جنوب میدان واقع شده، از لحاظ معماری و کاشیکاری و حجاری و عظمت گنبد و منارههای بلند آن، از شاهکارهای قرن یازدهم قمری است.
    کتیبه سر در اصلی مسجد بر روی کاشی معرق وبه خط ثلث علیرضا عباسی نوشته شده و تاریخ ۱۰۲۵ ق. بر آن است.
    معمار این مسجد «استاد علیاکبر اصفهانی» و مباشر ساختمان «محب علی بیگالله» بودهاند.
    عالیقاپو با ایوان بلند آن در مغرب میدان جای دارد.
    عالی قاپو دارای جلوخان و شش طبقه ساختمان است که در هر طبقه تزیینات و گچبری و نقاشی موجود است.
    ایوان رفیع آن با ستونهای چوبی وسقف خاتم نیز بسیار جالب است.
    مسجد شیخ لطف الله که در شرق میدان واقع شده، گنبد زیبایی دارد که از کاشی پوشیده شده و طرح آن نقش تاک یا اسلیمی بزرگ است و با شکل و اندازه گنبد تناسب کاملی دارد.
    راهروی مسجد که به شبستان و محراب بینظیر آن منتهی میشود، دارای کاشیکاری خشتی بسیار زیبا و پنجرههای سنگی مشبک است.
    کاشی کاری داخل شبستان شامل کاشیهای هفت رنگ و معرق کاریهای زیباست و کتیبه های معرق و قطار و پیچ کاشیس فیروزهای و پنجره های مشبک کاشی است، طرح نقوش و رنگ آمیزیهای متنوع و الوان نارنجی و لاجوردی، جلال و زیبایی خیره کننده ای به این شبستان بخشیده است. کاشیکاری سقف داخلی شبستان، با طرح لوزی و ریزه کاریهای خاصی که در آن به کار رفته اعجاب انگیز است.
    محراب کاشی معرق و مقرنس کاری آن نیز در زمره آثار مهم هنری است از لحاظ صنعت کاشی پزی و معرق کاری، شاهکاری به شمار میرود.
    سردر بازار، بخش شمالی، علاوه بر کاشی کاری زیبا، مجالس نقاشی زیبایی دارد که قسمتی از آن شامل تصاویر جنگ شاه عباس با ازبکان و مجالس بزم شاهی است.
    کاخ چهلستون، با ۲۰ ستون چوبی بلند در ایوان، و تالار آیینه با سقف منقوش و زراندود و منبت کاری وگچبری و نقاشیهای عالی، یکی از مشهورترین کاخهای این دوره است.
    قصر هشت بهشت نیز از نظر بُعد مناظر باغ به میزان وسیعتری اهمیت معماری دارد. این قصر را برای جشنهای مجلل درنظر گرفته بودند. شهرت این کاخ گذشته از جنبه معماری وزیبایی، به سبب استفاده ازسنگهای مرمر و طاق مقرنس کاری و نقاشی مناظر کاشیکاری خاص آن است. آیینه کاری این کاخ عامل دیگری در زیبایی بنا بوده است.
    تالار اشرف، شامل یک تالار بزرگ و دو اتاق در کنار آن است.
    اهمیت این بنا گذشته از نظر معماری وسقفهای بزرگ ضربی، به خاطر مقرنس کاری و نقاشی و تصاویر طلاکاری سقف و شاهنشین آن است.
    مدرسه چهارباغ با سردر ورودی و گنبد و دو مناره رفیع از نظر شیوه کاشیکاری و رنگ آمیزی جلب نظر میکند. بنای زیبای این مدرسه و کاروانسرا، و بازار در خیابان چهارباغ احداث شده است.
    به امر شاه عباس، در سراسر ایران، کاروانسراهای بزرگی نیز اغلب از آجر و گاهی ازسنگ ساخته شده است.
    در این دوره به علت دو جنبه مهم مذهبی و اقتصادی، تعداد زیادی کاروانسرا ساخته شد.
    شیوه ساختمانی کاروانسراها بیشتر چهار ایوانی است، ولی انواع دیگری مانند مثلث، هشت ضلعی، دایره، کوهستانی و متفرقه در بین این بناها دیده میشود. از کاروانسراهای این دوره مهیار در اصفهان، کاروانسرای بیستون درکرمانشاه، کاروانسرای مادرشاه و شیخ علی خان در اصفهان و امین آباد را میتوان نام برد.
    در دوره صفویه همچنین تعداد زیادی پل ساخته شد.
    معماری این پلها از نظر زیبایی و شیوه پلسازی بسیار چشمگیرند. پل الله وردی خان یا ۳۳ پل در انتهای خیابان چهارباغ در اصفهان در دو طبقه بر روی رودخانه زاینده رود واقع شده و ۳۰۰ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد.
    در دو سوی جاده اصلی، راهروی سرپوشیده ای برای پیاده روان ساخته شده است
    پل خواجو که بر روی زاینده رود ساخته شده، از نظر معماری و کاشیکاری مشهور است.
    طول پل ۱۳۲ متر و عرض آن ۱۲ متر است. این پل چیزی بیش از وسیله عبور از رودخانه بوده، از لحاظ تناسب و جلوه، زیبایی چشمگیری دارد.
    این پلها نه تنها برای عبور بلکه برای توقف نیز طراحی شده است و در آنها جاهایی برای تفریح و درنگ وجود دارد.
    در سراسر طول پل، غرفه های کوچک زیبایی تعبیه شده که با کاشی و نقشهای دیواری زیبایی آراسته است.
    از زمان صفویه بناهای تاریخی بسیار دیگری در ایران وجود دارد، چون مجموعه بقعه شیخ صفی در اردبیل، بخشهایی ازمجموعه آستان قدس رضوی(ع) در مشهد.
    مجموعه بنای کنونی بقعه شیخ صفی شامل مجموعهای از گورهای شاهان شاهزادگان دوره صفوی و چند ساختمان دیگر به نام چینی خانه، مسجد و جنتسرا، حرم خانه، خانقاه چراغخانه، شهیدگاه و متعلقات دیگر است.
    مقبره استوانه ای شکل با گنبدی کوتاه پوشانیده شده است و دور برج از خارج دارای کتیبه بزرگی آجری است و نام «الله» با کاشی روی آن تکرار شده است.
    آستان پرشکوه قدس رضوی(ع) طی قرنهای متوالی، زیارتگاه همه مسلمانان جهان بوده و خود شامل مجموعه متعددی است.
    گنبد زرین بنا دارای دو پوشش است که پوشش خارجی آن طلاکاری است.
    این گنبد کتیبه ای به خطر علیرضا عباسی خوشنویس دوره عباسی دارد.
    دو مناره طلا بر روی ایوان عباسی و ایوان جنوبی قرار دارند.
    طلاکاری ایوان صحنه کهنه به فرمان نادرشاه افشار انجام شده، و از این روست که به «ایوان نادری» معروف است.
    حرم بنای چهارگوشی است که هر ضلع آن تقریباً ده متر است و ازاره آن با کاشیهای خشتی مزین شده است.
    این کاشیها با نقش و نگار بدیع و طلاکاری در زمره زیباترین انواع کاشی است.
    به طور کلی برخی از بهترین تزیینات و آیینه کاری ونمونه کاشیکاری سه دوره تاریخی متوالی را در آن مکان مقدس میتوان دید، زیرا مسجد گوهرشاد در زمان تیموریان، صحن کهنه در زمان صفویه و صحن نو در دوره قاجاریه ساخته شده است.
    با نگرشی کلی به هنرهای این دوره، باید پذیرفت که در دوره صفوی، بار دیگر عصر نوین ودرخشانی در هنر ایران طلوع کرد.
    هنر بزرگ ایران، چنانکه برخی به نادرست تصور کردند، منحصر به دوره پیش از اسلام نیست، بلکه در هر دوره، هنری که در نوع خود زیبا و کامل بوده پدیدار شده است.
    در قرن دهم قمری هنرمندان ایران به مزایا و نتایج تازهای دست یافتند.
    در آن دوره قالیهایی بافته شده که تا آن تاریخ نظیر نداشته است.
    به نوشته پروفسور پوپ امریکایی:
    «بعضی از قالی و قالیهای این دوره با نخهای طلا و نقره بافته شده و رنگ اصلی حاشیه معمولاً با رنگ زمینه آن تباین دارد.
    یونانیان که از جلال و شکوه جامه های ایرانی در شگفت بودند اگر جامه های شاهزادگان ایرانی را در زمان شاه عباس میدیدند چه میگفتند؟ زریهایی که از زر و سیم ساخته شده بود همچون آب در حرکت و نرم به نظر میآید و بر آنها چنان نقشهای زیبا به فاصله های متناسب طرح شده که نه فقط عالی و باشکوه جلوه میکرد بلکه جلال آنها بارز و هویدا بود».
    به راهنمایی و استادی هنرمندانی چون بهزاد، میرک، سلطان محمد و رضا عباسی نقاشی رنگی وقلمی در رنگ آمیزی و زیبایی و تناسب خطوط به درجه کمال و درخشندگی رسید.
    لطافت در تجسم و تصور و نشاط و تابش و مهارت با هم ترکیب شد و یکی از معروفترین و کهن ترین هنرها را به درجات تازهای از اعتلا رساند. علاوه بر هنر نگارگری، قالیبافی، نقاشی، و منسوجات باید به ظروف سفالی و فلزی این دوره هم توجه کرد.
    گفته اند که شاه عباس صفوی به جمع آوری ظروف سفالین سخت علاقه داشت و دستور داده بود در عالی قاپوی اصفهان و مقبره شیخ صفی الدین در اردبیل اتاقهای مخصوصی به این منظور بسازند و جاهایی در دیوار برای نگاه داشتن ظروف آماده کنند.
    در این دوره ظروف سفالین، پیوسته ازچین به ایران آورده میشد وسفال سازان ایران ازآنها تقلید میکردند.
    به نوشته شاردن، سیاح فرانسوی :
    «ظروف ایرانی در این دوره از لحاظ صافی و شفافی و جنس ازظروف ساخت چین کمتر نیست».
    اختیار دو رنگ آبی وسفید در دوره صفوی، برای اغلب ظروف و نیز پرداخت نقشهای برجسته بر روی طراحیها و اندودکردنشان با لعاب سبز یشمی و آبی لاجوردی و سورمهای نمودار جنبه های اصلی این تمایل اند.
    در فلزکاری عصر صفوی، بر پایه سنتهای قدیم و مهارت فلزکاران این دوره، هنرمندان چیره دستی مجال ظهور یافتند.
    مصنوعات طلاکاری، نقره کاری و برنج سازی رونق بسیار داشت و آهن و فولاد نیز گاه طلا و نقره کوب میشد.
    طراحان و نقاشان، این زمان با ابداع شیوه های جدید، موازین تازهای در سبکهای خود ایجاد کردند.
    در نقره کوبی و حکاکی ظروف، پایه های شمعدان یا بخوردانها، نوشتار اشعار فارسی به خطوط خوش نستعلیق جایگزین کتیبه های عربی شد.

    افشاریه و زندیه
    ظهور نادرشاه افشار به سلطنت صفویه خاتمه داد.
    با آنکه در عالم سیاست به او اهمیت بسیار داده شده است.
    امّا در این دوره در عالم هنر پیشرفت چشمگیری دیده نمیشود؛ تنها زرگری و طلا و نیز میناکاری ترقی داشته است.
    همچنین بعضی از قرآنهای نفیس مذهب در دست است که به زمان نادر نسبت داده میشود، کاخ خورشید و برجهای دیده بانی شهر کلات از هنر معماری این دوره است.
    اندکی پس از مرگ نادر، کریمخان زند در شیراز مستقر شد و در آن شهر عمارات بزرگی بنا نمود که به نام او مشهور است. از جمله آنها، ارگ کریم خان، مسجد، حمام و یک بازار است.
    از ویژگیهای کاشی کاری این دوره، استفاده از نوعی رنگ گل سرخ است که درزمان قبل دیده نمیشود.
    تزیینات کاشیکاری در بدنه بناها از آجرهای کاشی و زمینه سفید بود.
    صورت شخصیتهای رسمی، صحنه های هنرنمایی رستم پهلوان ملی، شکار و دورنماها در کاشیکاریها دیده میشوند.

    قاجاریه و معاصر

    در دوره قاجاریه شیوه جدیدی درمعماری ایجاد شد ومعماران این زمان نیز دنباله رو معماران صفویه بودند، هنر معماری این زمان با مقایسه با دوره صفویه بسیار ضعیف شمرده میشود.
    تنها در زمان حکومت طولانی ناصرالدین شاه قاجار به دلیل نفوذ هنر غربی، هنر معماری همچنین صنایع ظریف مانند گچ بری، آیینه کاری و کاشیکاری رونق یافت و تا اندازهای معماران ما در این زمان از هنر اروپایی تقلید می کردند.
    ارتباط بیشتر ایران با غرب، معماران ایرانی را بر آن داشت تا عوامل مشخص معماری ایران را با روشن بینی و توجه خاصی با عوامل معماری غرب درآمیزند و آثاری به وجود آورند که از نظر هنری دلپسند باشد.

    نقاشی و خوشنویسی در دوران صفویه

    برخی از تحلیل گران دوره صفوی مدعی هستند که صفویان هنر دوره تیموری را تقویت و شکوفا کردند.
    تیموریانی که در هرات و حوالی خراسان صاحب قدرت بودند و پس از شکست سخت ازبکان از شاه اسماعیل اول میراث فرهنگی و هنری هرات یکجا به صفوی تعلق گرفت.
    بهزاد نقاش معروف تیموری پس از فتح هرات به تبریز برده شد و جالب این که در تبریز سرپرستی گروهی از نقاشان صاحب ذوق هراتی را بر عهده گرفت و توانست سبک و مکتب تبریز را در هنر نقاشی پایه گذاری کند.
    شاه اسماعیل به تدریج به بهزاد علاقه مند شد و به شدت از هنر او حمایت کرد و بعدها وی را به ریاست کتابخانه سلطنتی منصوب کرد.
    در نقاشی های ایرانی که به سبک و سیاق مینیاتور ترسیم می شد غالباً قوانین خاصی رعایت می شده است.
    در این قبیل نقاشی ها که گاه مورد تمسخر نقاشان فرنگی قرار می گرفت جهان سه بعدی به دو بُعد تبدیل شده و لاجرم انسان ها و اشیا و غیره چهره بسیار حقیقی و طبیعی پیدا نمی کردند.
    با این حال هنرمندان ایرانی می توانستند رنگ های موزون و یکدستی را به کار گیرند.
    در عین حال که تصاویر نقاشی مملو بود از پرندگان، حیوانات، درختان بلند و... نقاشان صفویه برای نشان دادن آسمان از رنگ طلایی استفاده می کردند، آب را نه آبی نیلی بلکه نقره گونه رنگ آمیز می کردند، سروهای بلند قامت را سبز بسیار تیره می کشیدند و اما لباس مردان صفوی غالباً قرمز بسیار تند و گاه آبی نیلی است، شاه اسماعیل صفوی که به هنر تولید کتاب علاقه داشت بر آن شد تا هنرمندان را جهت تالیف کتابی به کار وادارد.
    نتیجه کار کتابی بود به نام شاهنامه شاه طهماسبی چرا که کتاب در زمان شاه اسماعیل به پایان نرسید و در دوران سلطنت شاه طهماسب قوام یافت.
    در این اثر آثار ارزشمند ۲۵۰ نقاش مینیاتور وجود دارد.
    برخی از هنرمندان بر این باورند که این کتاب خود نگارخانه ای سیار است.
    در این اثر به غیر از نقاشی سرآمدترین آثار خوشنویسان نیز به چشم می خورد.
    خوشنویسان مشهور آن دوران حدود ۶۰ هزار بیت شاهنامه فردوسی را به رشته تحریر درآوردند.
    بی شک در هیچ دوره ای از تاریخ ایران تا این حد به هنر خوشنویسی بها داده نشده است.
    تولید آثار خوشنویسی از کتاب فراتر رفت و خطاطان به کار تزیین مساجد و بناهای عمومی مشغول گشتند آنچنان که رضا عباسی در دوران شاه عباس خطاطی سر در مسجد شیخ لطف الله را شخصاً انجام داد.
    در این بین دیدگاه و بینش شیعیان و به طور کلی جهان اسلام در کار خطاطان به خوبی جای گرفت.
    همچنین نقاشان مینیاتور صفوی به تدریج به کار نقش کوبی و برجسته کاری روی چرم مشغول گشتند.
    شاه طهماسب به شدت به هنر نقاشی علاقه داشت و در کار گسترش آن تلاش کرد، اما نوه او شاه عباس آنچنان به این هنر روی خوش نشان نداد، بلکه به هنر معماری و شهرسازی بیشتر گرایش داشت و به همین دلیل طراحان و معماران معروفی چون شیخ بهایی که فقیهی عالی قدر نیز بود در دوران شاه عباس فعالیت چشمگیری از خود نشان داد.
    با تمامی این تفاسیر در همان دوران خاص دو سبک متفاوت نقاشی ظهور کرد؛ یکی سبک کار رضا عباسی و دیگری سبک نقاش صادق بیگ افشار.
    در پایان اشاره به این مساله ضروری است که غالب نقاشی ها در دوران شاه عباس به بعد به صورت تکه ورقه ای بوده و برای تصویرگری کتب خاص نقاشی ها خلق نشده اند.
    نگاهی به رابطه خط وادبیات در دوره صفویه
    محققان دوره صفوی رابرای شعر فارسی دوران رکرد وانحطاط ارزیابی کرده اند.
    "برروان"نویسنده تاریخ ادبیات ایران یکی از پدیده های عجیب دوره صفوی رافقدانکلی شعرای بنام در طول دویست وبیست سال حکومت آنان می دانند.
    دردوران صفوی هنر خط وخوشنویسی شهره آفاق بود وتاج هنرهای زمانه ،زیرا از یک طرف شاهان صفوی مشوق این هنرمندان بودند واز سویی گوهر تابناک خط "نستعلیق"یعنی میر عماد در این زمانه می زیست.
    که شیفتگان این هنر از سرزمینهای دور برای دیدار وآموختن هنر وی به سوی اصفهان راهی شدند .
    در این دوران در دربار صفویان وهمچنین گورکانیان هند میعادگاه صد ها هنرمند بود.
    محققان دوره صفوی رابرای شعر فارسی دوران رکرد وانحطاط ارزیابی کرده اند.
    "برروان"نویسنده تاریخ ادبیات ایران یکی از پدیده های عجیب دوره صفوی رافقدان کلی شعرای بنام در طول دویست وبیست سال حکومت آنان می دانند.
    شاهان صفوی بنا استراتژی واهداف سیاسی – مذهبی خود از شعرا می خواستند که مضمون اشعار خود را محدود ومنحصر به خواسته ی آنان نمایند.آنها نه تنها خریدار ومشوق نوعی دیگر از اشعار نبودند،بلکه شعرا پیوسته از آنان در رنجش وبیم بسر می برند.
    در این عهد بسیاری از شاعران که محیط مطلوب را درایران نمی یافتند به هند سفر می کردند،حکیم کاشانی ،صائب تبریزی ودهها شاعر پر آوازه دیگر وقتی به هند مهاجرت کردند،عرصه ای تازه ومناسب برای ابراز خلاقیتهای خود یافتند.
    بدین وسیله زبان وادبیات فارسی در ممالک مجاور خاصه هندوستان نفوذ کرد وانتشار یافت.
    صائب علاوه بر شعر در خوشنویسی نیز دستی داشت واین بخوبی در اشعار نمایان است .
    آنچنان کز خط سواد مردمان روشن شود
    سرمه گویا تر کند چشم سخنگوی ترا
    هرموی خط سبز ترا پیچش خاصی است
    یک حرف در این صفحه مکرر نتوان یافت
    جزخط یار بر قلم ما نمی رود
    داروی بیهشی است مدار کتاب ما
    « آنچه در باره خط وخوشنویسی صائب گفتنی است اینکه وی در این هنر به ادارک رسیده وچنان عارفانه در خط می نگرد که هر کجا از معشوق سخن می گوید از اصطلاحات هنر وخوشنویسی یاد می کند وهرجا از خط سخن می گوید صفحه رخسار وزلف سیاه یار را بخاطر می آورد.
    گاهی چنان از دو دلدار سخن می گوید که نمی دانی سخن از کدام یار است.
    اواستاد خوشنویس نیست که عارف خوشنویسی وخط است.
    شیفتگی او همانگونه است شیفتگی استادانی چون میر وابوتراب وسلطان علی »
    در شعر صائب ابزار خوشنویسی نیز به کار رفته که این نشانه ذوق وشیفتگی صائب به خوشنویسی است.

    به جستجوی توچنان چنان عنان گسسته دویدم
    که گشت صفحه مسطر کشیده دامن صحرا
    دیگر برخاک پای تودست که می رسد
    صد سرمه خط به کاغذ این توتیا گذاشت
    گرچه در آینه جوهر ننماید خود را
    خط برآن صفحه رخسار تماشا دارد
    سر نمی پیچم زخط ، تیغم اگر بر سر نهند
    چون قلم ،تا چاک دل شد راز دار خط مرا
    نیستم یک لحظه بی مشق جنون هرجا که هست
    نوخطی پیوسته در مد نظر باشد مرا
    قانع مشوید از خط استاد به خواندن
    حسنی که نهان در خط یار است ببینید
    چشم در صنع الهی باز کن لب را ببند
    بهتر از خواندن بود دیدن خط استاد را

    تصور می رود این همه شناخت وآگاهی صائب بی ارتباط با حضور خوشنویسان ایرانی چون عبد الرشید دیلمی ومیرزا نورا وسایر هنرمندان در هندوستان به فعالیتهای هنری بویژه تحریر آثار ادبی اشتغال داشتند نباشد.
    لذا چنین می توان نتیجه گیری نمود که وزنه خوشنویسی در دوره صفوی سنگین تر وبه نسبت وزنه ادبیات خاصه شعر سبک تر می شود .
    وخوشنویسی مجددا برای احیای شعر وادبیات وارد میدان شد که این در آثار ادبی تحریر یافته توسط میر عماد به وضوح می توان مشاهده کرد. محققان دوران صفوی رادر دوران اوج هنر خوشنویسی می دانند.
    ودر این زمان بود خط نستعلیق را بحق عروس خطوط اسلامی می دانستند.
    موسیقی در دوره صفویه
    در دوره صفویه تحول چشمگیری در هنرهایی از قبیل نقاشی و قلمزنی و غیره بعمل آمده در معماری نیز طرح هایی مشخصی به کار رفت .
    در موسیقی بخلاف نقاشی و کاشیکاری به ویژه در جنبه های نظری آن پیشرفت خاصی حاصل نشد و نظری دانانی چون فارابی ، ابن سینا ، صفی الدین ارموی به وجود نیامد و به علت باورهای مذهبی و تحریم موسیقی موسیقی نوازان اقبال و پذیرشی نیافتند .
    از طرفی نیز موسیقی به دست افراد بیسواد افتاد.
    بخلاف چنین وضعیتی که در دوره صفویه در ایران معمول بود، موسیقی ایرانی در هند تجلی داشت و در دوره شاهان مغول بعد از امیر تیمور در هند ، برخی هنرها مانند معماری و ادبیات از ایران تاثیر پذیرفت .
    یکی از بنیانگذاران سلسله صفویه شیخ حیدر به اختراع چهارتار شهرت دارد .
    رباب به وسیله عبدالله فریادی و غیچک به وسیله قلی محمد تکمیل شد .
    در این دوره تاثیر خارجی به ویژه چین در نقاشی اصفهان مشاهده می شود و بعید نیست که در عرصه برخی سازهای موسیقی هم بی تاثیر نبوده باشد .
    ویژگی موسیقی در دوره صفویه
    1. تنوع سازها نسبت به گذشته بیشتر شد ولی برخی از سازها به تدریج مهجور شد.
    حداقل 6 ساز در همنوازی ها معمول بوده است که عبارتند از:
    عود ، نی ، تنبور ، قانون ، کمانچه و دف.

    2. خنیاگری و موسیقی بیشتر راه تفنن و سرگرمی را پیمود و از منزلت خنیاگران دستگاه سلطنت دوره ساسانی دیگر خبری نیست، بلکه در این دوره آن صرفه به همان مسیری افتاد که در دوره قاجار به نام عمله طرب خوانده شدن.

    3. موسیقی بیشتر هنر خصوصی بود که درخلوت اجرا می گشت . قلمرو ملودی به ندرت از دو التا تجاوز می کرد.

    4. آواز به صورت بلند و با صدای زیر اجرا می شد و به ویژه صدای مردان زیرخوان مانند گذشته مطلوب بوده است.

    5.برخی سراشیب های دسته جمعی و نرمه خوانی در مراسم مذهبی رواج بیشتری یافت که کودکان غالبا اکتاو زیر صدای مردان را همزمان می خواندند.


    منبع:akairan.com

    نــــــــــــــــپُرسْ اَز نَبْــــــــــــوٌدَنَـمْ



    ایــــــــــْـنْ رِوزْهٰا


    خــــــــــُـودَم


    هـــــــمْ بِـه طــــــَ ــــــرْزِ عَـجِــــــــــیبْی


    مــــــــــــزاحِـم


    ِخُــــــــــوْدَمْ

    هًــــــــــــــــسْتَم


    2 کاربر مقابل از MR-엠 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند. amir
    #1 ارسال شده در تاريخ 01-16-2014 در ساعت 08:12 PM

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

، فقط، فولاد، فارسی، فاصله، فرمان، فرنگی، فرانسوی، فراتر، قوانین، قانون، قبل، قدیم، قدرت، قرمز، قرار، قسمتی، قطار، لباس، لحظه، مقایسه، مناظر، منبع، منحصر، مهمترین، مهارت، موجود، مورد، موسیقی، میکند، میزان، میشوند، مکان، مانند، متفاوت، متفرقه، متناسب، مجموعه، محمد، محیط، مدار، مرگ، مراسم، مردان، مشاهده، معماری، معروف، معروفترین، نفوذ، نقاشان، نقشه، چند، چهل، چهار، چهره، چون، نویسنده، چوبی، نوشته، نوعی، چینی، چیزی، نگاه، نگاهی، نام، چاک، نشانه، نشده، نظر، همه، همین، هند، هندوستان، هنر، هنرمندان، هنری، هیچ، هزار، هستند، ولی، ویژه، ویژگیهای، وارد، وزنه، وسیله، وضوح، یکی، یافته، یعنی، کلی، کمتر، کننده، کنار، کهنه، کوچک، کوتاه، کودکان، کاری،، کتابخانه، کدام، کرد، کرده، گل، گاهی، گذاری، گذشته، گرفت، گرفته، گروهی، ۱۴، پوشش، پیدا، پایه، پایان، پایتخت، پدیده، پروفسور، پرداخت، پس، آماده، آنچه، آنها، آنان، آوازه، آورند، آینه، آب، آثار، آرایش، افراد، امنیت، امام، امریکایی، انواع، انگیز، انتخاب، انجام، اندازه، انسان، اول، این، اینکه، ایجاد، ایران، ایرانی، اگر، ابداع، ابراز، ابزار، اتاق، اثر، اجرا، اختراع، ارزیابی، ارزشمند، از، اسلامی، استفاده، اشیا، اشعار، اصفهان، اصلی، اصطلاحات، بلند، بناهای، به، بهایی، بهترین، بهشت، بود، بینی، بیت، باید، باب، بار، باشکوه، بخاطر، برنج، برند، برای، برج، برخی، برد، بزرگ، بزرگی، بسیار، بعدی، تقلید، تقویت، تمامی، تنها، توقف، تولید، توجه، توسط، تکه، تالار، تاثیر، تاریخ، تاریخی، تبدیل، تبریزی، تحلیل، تحریر، ترقی، تصاویر، جلب، جمعی، جنگ، جنس، جهان، جالب، جای، جایگزین، جاده، جدیدی، حمام، حمایت، حکاکی، حال، حاصل، حرف، حضور، خلق، خوبی، خود، خورشید، خوش، خیابان، خارج، خارجی، خاطر، خبری، خریدار، خراسان، خطر، دلیل، دهم، دوره، دوران، دیوارهای، دیدگاه، دامن، دانستند، داخلی، داده، دارند، دارد، داشتن، درجات، درخت، دسته، دستی، دستگاه، رنگی، روی، رودخانه، روشن، رابطه، رخسار، رسید، رشته، رعایت، زمینه، زمان، زمانه، زیبایی، زیباترین، زیباست، زبان، سفر، سلطنت، سلطنتی، سلطان، سوی، سیم، سیاه، ساخت، ساخته، سبز، سخت، سر، سرگرمی، سراسر، سرخ، شفاف، شمال، شمار، شمعدان، شهر، شهرهای، شهرت، شیوه، شیخ، شکل، شکست، شگفت، شاه، شاهی، شاهکارهای، شاهزاده، شدند، شده، شدت، شش، شعر، صفحه، صنایع، صاحب، صادق، صحنه، صدای، ضروری، ضعیف، طلایی، طول، طبقه، طبیعی، طراحی، ظروف، ظریف، علیرضا، علاقه، علت، عوامل، عالم، عالی، عبور، عباس، عجیب، عروس، عربی، عصر، غیره

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0