اطلاعیه مهم: با سلام کاربر گرامی... اگر با یوزر و پسورد هنگام ورود به تاپیک یا صفحاتی که با ادرس tk. شروع می شود، با خطا رو به رو شدین... در نوار ادرس مرورگرتون کلمه tk. را حذف کنید و به جاش com. بزارید و اینتر بزنید و مجدد برای ورود اقدام کنید... با تشکر مدیر کل انجمن
معرفی قطعات یدکی خودرو ها - وبلاگ ها - انجمن ایرانی
برترین مطلب این هفته ی سایت

بزودی

بزودی

mahsaghadiri

معرفی قطعات یدکی خودرو ها

به این مطلب امتیاز بدهید
توسط در تاریخ 08-24-2022 در ساعت 11:31 PM (0 نمایش ها)
در این مقاله مطالبی درباره برخی از لوازم یدکی خودرو توضیح داده میشود. قطعا برایتان پیش امده که باید قطعه از خودرو را تعویض میکردید اما اطلاعاتی درمورد ان نداشتید. لوازم یدکی و قطعات خودروهای خارجی و خودروهای ایرانی انواع زیادی دارند و در هر مقاله سعی میکنیم تعدادی از ان ها را برایتان توضیح بدهیم.
چراغ پلاک
این چراغ‌های حبابی از ساده ترین و ارزان ترین قطعات یک اتومبیل به شمار می‌روند. با توجه به لزوم دیده شدن نمره‌ی ماشین در شب لازم است که همواره از صحت کارکرد این لامپ ها مطمئن شوید. قیمت این لامپ‌ها نیز بسیار ارزان است و هیچ جای توجیهی برای تعویض نکردن آنها باقی نمی‌گذارد.

حسگر Mass Air
این حسگر مقدار هوای ورودی به پیشرانه را اندازه گیری می‌کند و با ارسال این اطلاعات به ECU کمک می کند تا میزان پاشش سوخت هرچه دقیقتر انجام شود. این حسگر در معرض ناخالصی‌های هوا نظیر گرد و غبار قرار دارد و همین عامل می تواند باعث خرابی آن شود. همچنین بخش الکترونیکی این حسگر نیز می‌تواند دچار مشکل شود. در صورت خرابی این حسگر معمولا چراغ چک موتور روشن شده و می تواند با استفاده از دستکاه دیاگ کد خطای سنسور Mass Air را شناسایی کرد. در صورت بروز نشتی هوا نیز این حسگر دچار خطا می‌شود.

دسته موتور
کار این قطعه همانطور که از نامش پیدا است نگه داشتن پیشرانه‌ی خودرو در جای خود است. در حقیقت دسته موتور محل اتصال پیشرانه با شاسی خودرو است. خودروهای سواری بسته به نوع طراحی می‌توانند دو، سه و یا چهار عدد دسته موتور داشته باشد. استفاده از قسمت پلاستیک در دسته موتور نیز باعث جذب شدن بخشی از لرزش‌های تولید شده توسط پیشرانه می‌شود. خرابی دسته موتورها باعث لرزش کابین خودرو می‌شود و مخصوصا در هنگام شروع حرکت یک ضربه به اتاق منتقل می‌کند. بسته به نوع خودروی شما تعویض دسته موتور می تواند بسیار ساده و یا مشکل باشد. قیمت آن نیز کاملا وابسته به نوع خودرو و برند آن است. برخی از انواع خودرو از دسته موتورهای هیدرولیکی و یا بادی بهره‌مند هستند که قیمت گرانتری نیز دارند.

منبع اگزوز
دلیل وجود این قطعه در اتومبیل بسیار ساده است، پیشرانه‌ها صدای بسیار بلندی تولید می کنندو نیاز است که این صدا پیش از ورود به محیط اطراف کاهش پیدا کند. آب‌بندی نامناسب و یا جوشکاری بی‌کیفیت در منبع اگزوز می تواند باعث نشتی و به دنبال آن درز کردن صدا به بیرون شود. اگر خودروی شما مجهز به منبع اگزوز اسپرت باشد تعویض آن هزینه‌ی بیشتری روی دستتان خواهد گذاشت.

حسگر اکسیژن
حسگر اکسیژن نیز از دیگر قطعاتی است که ECU اطلاعات مورد نیاز خود برای تنظیم پاشش سوخت را از آن جمع آوری می‌کند. سنسور اکسیژن در مسیر اگزوز و پس از مبدل کاتالیستی (کاتالیزور) نصب می‌شود و با اندازه گیری مقدار اکسیژن موجود در دود خروجی از پیشرانه به ECU کمک می کند تا میزان درست مخلوط هوا و سوخت را اندازه بگیرد. این سنسور در معرض حرارت زیادی قرار دارد و جرم گرفتگی و گذشت زمان می‌تواند باعث اختلال در عملکرد آن شود.

خنک کن روغن
این قطعه نیز نوعی رادیات است و در خودروهایی که روِن موتور یا روغن جعبه دنده‌ی آنها دمای زیادی دارد لازم است برای افزایش عمر قطعات از سیستم خنک کن روغن استفاده شود. اکثر خودروهای اسپرت و یا خودروهای سنگین به این سیستم مجهز هستند. مانند سایر رادیاتورها مهمترین مشکلی که در سیستم خنک کن روِن نیز می‌تواند بروز کند وجود نشتی است. برای پیشگیری از وقوع خرابی‌های سنگین‌تر بهتر است در صورت مشاهده‌ی نشتی در این سیستم فورا نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.

رینگ پیستون
اگر از اگزوز خودرو دود آبی رنگ بیرون بیاید به معنای راه یافتن روغن به داخل سیلندر است. درست است که یکی از عوامل ورود روغن به سیلندر از بین رفتن واشر سرسیلندر است که در بالا به آن اشاره شد اما دیگر عامل این قضیه می‌تواند خراب شدن رینگ پیستون ها باشد. رینگ‌پیستون‌ها وظیفه‌ی آب بندی فاصله‌ی پیستون و دیواره‌ی سیلندر را به عهده دارند و از مهمترین و کلیدی ترین قطعات یک خودرو محسوب می‌شوند. این قطعه نه تنها تحت فشار و دمای زیادی قرار دارد بلکه تحت فشار اصطکاکی بسیار زیادی نیز قرار دارد و این شرایط سخت با گذر زمان می‌تواند سبب خرابی رینگ پیستون شود. تعویض رینگ پیستون‌ها مستلزم بازشدن کامل پیشرانه است و جزو تعمیرات سنگین، تخصصی و گران قیمت خودرو حساب می‌شود.

پمپ هیدرولیک فرمان
اگر فرمان خودروی شما ناگهان سفت شود این یکی از نشانه های بروز مشکل در پمپ هیدرولیک است. اگر خوش شانس باشید تنها شیلنگ‌ها و اورینگ‌های پمپ خراب شده و تعویض خواهند شد اما در بدترین حالت خود پمپ نیاز به تعویض دارد. تعویض پمپ هیدرولیک زمان زیادی نمی‌برد و هر مکانیکی از پس آن بر می‌آید.

شیشه بالابر برقی
کلیدهای شیشه بالابر برقی یکی از ساده ترین قطعات الکترونیکی در یک خودرو هستند. اما با توجه به اینکه زیاد استفاده می‌شوند و در معرض گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها نیز قرار دارند. بخش‌های پلاستیکی آنها نیز ممکن است شکسته و باعث گیرکردن کلیدها شوند. اگر شیشه‌ بالابر خودرو کارنکند این کلیدها و موتور بالابر، دو قسمتی هستند که باید آنها را چک کرد. تعویض کلیدها نیز بسیار ساده بوده و به سرعت انجام می‌شود اما تعویض موتور بالابر شیشه کمی زمانبر است.
کلیدهای شیشه بالابر برقی یکی از ساده ترین قطعات الکترونیکی در یک خودرو هستند. اما با توجه به اینکه زیاد استفاده می‌شوند و در معرض گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها نیز قرار دارند. بخش‌های پلاستیکی آنها نیز ممکن است شکسته و باعث گیرکردن کلیدها شوند. اگر شیشه‌ بالابر خودرو کارنکند این کلیدها و موتور بالابر، دو قسمتی هستند که باید آنها را چک کرد. تعویض کلیدها نیز بسیار ساده بوده و به سرعت انجام می‌شود اما تعویض موتور بالابر شیشه کمی زمانبر است.
برچسب ها: هیچ یک ویرایش برچسب ها
دسته بندی ها
دسته بندی نشده

نظرات

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0