نویسندگان مقاله حاضر هر چهار صفحه فوق را بررسی کرده اند. لذا می توان فهمید که بیانیه های ماموریت شرکتها در کدامیک از صفحات قرار دارد یا حداقل در کدامیک از صفحات اتصالی به آن برقرار شده است. هر دو واژه «رسالت» و «دورنما» جستجو شد تا مطالب مرتبط پیدا شود. این کار بدین خاطر صورت گرفته است که بنگاهها نوعاً این دو مفهوم را به جای یکدیگر به کار می برند. اگر نتیجه جستجو چندین گزینه را ارائه کند، تنها به گزینه یا لینک اول اکتفا می شود.
نتایج
نتایج این مطالعه در جداول 1 تا 4 ارائه شده است. جـــدول 1، تعداد بیانیه ها را در وب سایت ها نشان می دهد. جدول 2 و 3 تعداد بیانیه ها را در صفحه «اصلی»، صفحه «درباره ما» و صفحه مربوط به سهامداران نشان می دهد. جدول 4، تعداد بیانیه ها را به تفکیک صنایع و منطقه جغرافیایی ارائه می کند.
جدول 1 نشان می دهد که در 66/7 درصد از سایت های شرکتهای اروپایی، 50 درصد سایت های شرکتهای ژاپنی و 66/3 درصد از سایت های شرکتهای آمریکایی بیانیه ماموریت وجــود دارد. همچنین در 68/4 درصد از سایت های شرکتهای اروپایی، 73/7 درصد از سایت های شرکتهای آمریکایی و تنها در 46/7 درصد از سایت های شرکتهای ژاپنی عبارتهای «رسالت» و «دورنما» توأمان برای معین کردن بیانیه به کار رفته اند. به عبارت دیگر می توان گفت غالب بنگاههای اروپایی و آمریکایی، بیانیه های ماموریت خود را در قالب مفهوم «رسالت» یا «دورنما» ارائه کرده اند، اما تنها نیمی از شرکتهای ژاپنی، بیانیه های خود را با عنوانی متفاوت نشان داده اند. با بررسی دقیق تر می توان گفت که شرکتهای ژاپنی غالباً رسالتنامه خود را با مفاهیم «مقصود» یا «تعهدات» ابراز می کنند. برخی نیز از واژه های «هدف» یا «منظور» استفاده کرده اند.
همان طور که جدول 1 نشان می دهد شرکتهای آمریکایی تمایل بیشتری دارند که در سایت های خود از موتورهای جستجو استفاده کنند. حدوداً 76/7 درصد از سایت های شرکتهای آمریکایی به این امکانات مجهزند، درحالی که 70 درصد سایت های شرکتهای اروپایی و 50 درصد سایت های شرکتهای ژاپنـــی دارای موتور جستجو هستند. در سایت هایی که هم دارای بیانیه ماموریت بودند و هم موتور جستجو داشتند، با استفاده از موتور جستجو معین شد که آیا بیانیه توسط موتور جستجو پوشش داده شده است یا خیر. در شرکتهای اروپایی تمامی بیانیه هایی که با عنوان «رسالت» یا «دورنما» معین شده بودند در موتور جستجو پیدا شدند. به نظر می رسید که در شرکتهای آمریکایی هم وضعیت مشابهی وجود داشته باشد. 12 شرکت از مجموع شرکتهای آمریکایی موردمطالعه، بیانیه های ماموریت خود را با عنوان «رسالت» یا «دورنما» مشخص کرده بودند. با استفاده از موتورهای جستجوی سایت ها، 12 بیانیه ماموریت پیدا شد. اما تنها در 10 مورد، بیانیه ای که پیدا نشد مشخصاً با عنوان «رسالت» یا «دورنما» معین شده بود. در شرکتهای (آمریکایی) جنرال موتورز و انرون، موتور جستجو عبارت «دورنما» را شناسایی کرد. دو شــرکت دیگر نیز علی رغم اینکه بیانیه های ماموریت خود را مشخصاً با عناوین موردنظر معین نکرده بودند، اما با جستجوی واژه «هدف» (در شرکت sbc communication )و«جهت ما» (در شرکت duke energy)) بیانیه های آنها پیدا شد. در چهــار شرکت ژاپنی نیز که عناوینی را برای بیانیه های خود معین نکرده بودند، تنها در یک سایت، عبارتهای موردنظر در موتورهای جستجــو پیدا شد. بنابراین، می توان گفت علی رغم اینکه سایت های فراوانی دارای موتور جستجو هستند اما غالباً موتورهای آنها قابلیت اطمینان بالایی ندارند.
جدول 2 تعداد بیانیه ها را که در صفحه «اصلی» و صفحه «درباره ما» وجود دارد، نشان می دهد. همان طور که انتظار می رفت صفحه اصلی سایت که آدرس آنها در فهرست 500 شرکت برتر نشریه فورچون وجود دارد در هر 90 شرکت موردمطالعه وجود داشت. اما تفاوتهایی در محتوای صفحات سایت ها دیده می شود. شرکتهای ژاپنی و اروپایی در صفحات اصلی سایت خود قویاً بر کل بنگاه تمرکز کرده اند. درحالی که تقریباً یک چهارم (26/7 درصد) شرکتهای آمریکایی در صفحات اصلی سایت خود بر فرایند بازاریابی محصولات و خدمات خود تکیه کرده اند.
شاید بتوان گفت دلیل این است که مشتریان شرکتهای آمریکایی بیشتر تمایل دارند که از طریق اینترنت خرید کنند. علاوه بر صفحه اصلی، غالباً سایتها صفحه ای دارند که با عنوان «درباره ما» معین می شود. 93/3 درصد از شرکتهای اروپایی در سایت های خود این صفحه را دارا بودنــــد و 83/3 درصد از سـایت های شرکتهای ژاپنی این صفحه دیده می شد.
با بررسی «صفحه اصلی» سایت و صفحه «درباره ما» روشن شد که تنها چهار شرکت از 30 شرکت اروپایی، شش شرکت از 30 شرکت ژاپنی و نه شرکت از 30 شرکت آمریکایی در این صفحه «اصلی» سایت های خود، بیانیه ماموریت را قرار داده بودند. اما صفحه «درباره ما» وضعیت کاملاً متفاوتی داشت. 50 درصد شرکتهای اروپایی، 40 درصد شرکتهای ژاپنی و 42/9 درصد شرکتهای آمریکایی در این صفحه، بیانیه های ماموریت خود را قرار داده بودند